שיר הרעות

פתיחת השיעור

בפתיחה זו נבקש להעלות מחשבות ראשוניות על ערך החברות ולהיכנס אל אווירת השיר.

אם אין די פנאי, ניתן לקצר את חלק הראשון של הפתיחה ולעבור מהר יותר אל החלק השני (האזנה ודמיון מודרך).

מומלץ לקיים את הפעילות בישיבה במעגל.

א. שמש אסוציאציות

לוחמי הפלמ"ח בג'יפים במדבר
לוחמי הפלמ"ח בג'יפים במדברויקימדיה
  • נצייר על הלוח שמש אסוציאציות.
  • נכתוב במרכזה את המילה "חֲבֵרוּת".
  • נבקש מהתלמידים להעלות אסוציאציות שעולות בהן למילה זו.
  • נכתוב  את התשובות על הלוח, סביב המילה "חֲבֵרוּת".

ב. שיחה פותחת:

מתוך מה שעלה בשמש האסוציאציות, נערוך דיון קצר ונשאל:

  • מה הופך אדם לחבר עבורנו?
  • נבקש מהתלמידים להציע מילים נרדפות למילה "חֲבֵרוּת". (במידה והתלמידים אינם מציגים את המילה "רֵעוּת", נציג אנו את המילה ונכתוב אותה על הלוח, ללא הרחבה נוספת.)
  • האם "חבר" זהו תואר בלבד, או שנדרשת עשייה מחבר/ה?
  • נבקש מהתלמידים דוגמאות להתנהגות חברית.

יש להקפיד שלא להביא דוגמאות שמיות, ולהסביר לתלמידים כי דוגמאות שכאלה עלולות לפגוע או לעורר אי נוחות בקרב תלמידים בכיתה. לכן נעסוק בדוגמאות ללא שם ותיאור ספציפי.

  • נספר כי אנו עומדים להכיר שיר שעניינו חֲבֵרוּת, בהקשר מיוחד שבין לוחמים.

ג. האזנה ודמיון מודרך למנגינת השיר

  • כדי להיכנס לאווירת השיר נבקש מהתלמידים לעצום את עיניהם, להתרווח במקומותיהם ולנשום עמוק.
  • ברקע דברינו נשמיע את מנגינת השיר "הרעות", ללא מילים.
  • ניתן למצוא מנגינה זו במרשתת, כמו למשל ביוטיוב - שיר הרעות – פלייבק.
  • נערוך תרגיל בדמיון מודרך, כשברקע מתנגנת מנגינת שיר "הרעות".
על הנגב יורד ליל הסתיו
על הנגב יורד ליל הסתיולילה בבורות לוץ, הר הנגב.צילום: Jonathan elihis

לפניכם הצעה לתרגיל בשלבים. 

יש להמתין מעט בין שלב לשלב, כדי לאפשר לתלמידים להתרכז בדמיון המודרך.

ננשום עמוק, נתרווח, נרגיש רוח נעימה נושבת על פנינו.

אנו נמצאים עכשיו במדבר, היום יורד, סביבנו גבעות חול. אנו חשים את החול החמים מתחת רגלינו. רוח סתיו נושבת ואנו חשים אותה. נביט אל השמיים שהולכים ומחשיכים.

נראה כוכב מנצנץ ואחריו עוד כוכב.

ננשום עמוק ונביט שוב אל השמיים, שהולכים ומתמלאים בכוכבים.

נאזין לשקט של המדבר: לרוח המנשבת, לקולות רחוקים.

אולי נשמע ציפור במרחק. אולי מישהו קורה בקול, ממרחקים.

נביט בעננים הנעים בשמיים, מלווים אותנו מרחוק.

לאט נפקח עיניים, ונחזור מהמדבר. 

נמתין עד שכל התלמידים יפקחו את עיניהם. נצפה לאווירה שקטה וקשובה.

  • נאמר בשקט כי השיר אותו נלמד כעת, שיר "הרעות", יחזיר אותנו אל הערב היורד במדבר ואל זיכרונות של חברות ורעות.

שִׁיר הָרֵעוּת

מילים: חיים גורי, לחן: אלכסנדר (סשה) ארגוב

עַל הַנֶּגֶב יוֹרֵד לֵיל הַסְּתָו

וּמַצִּית כּוֹכָבִים חֶרֶשׁבשקט חֶרֶשׁ

עֵת הָרוּחַ עוֹבֵר עַל הַסַּףמפתן, דלת

עֲנָנִים מְהַלְּכִים עַל הַדֶּרֶךְ.

 

כְּבָר שָׁנָה. לֹא הִרְגַּשְׁנוּ כִּמְעַט

אֵיךְ עָבְרוּ הַזְּמַנִּים בִּשְׂדוֹתֵינוּ.

כְּבָר שָׁנָה, וְנוֹתַרְנוּ מְעַט

מָה רַבִּים שֶׁאֵינָם כְּבָר בֵּינֵינוּ.

 

אַךְ נִזְכֹּר אֶת כֻּלָּם:

אֶת יְפֵי הַבְּלוֹרִית וְהַתֹּאַראנשים יפים בעלי שיער מלא

כִּי רֵעוּתחברות, אחווה וקשר עמוק שֶׁכָּזֹאת לְעוֹלָם

לֹא תִּתֵּן אֶת לִבֵּנוּ לִשְׁכֹּחַ.

אַהֲבָה מְקֻדֶּשֶׁת בְּדָם

אַתְּ תָּשׁוּבִי בֵּינֵינוּ לִפְרֹחַ.

 

הָרֵעוּת נְשָׂאנוּךְ בְּלִי מִלִּים

אֲפֹרָה עַקְשָׁנִית וְשׁוֹתֶקֶת

מִלֵּילוֹת הָאֵימָהפחד גדול הַגְּדוֹלִים

אַתְּ נוֹתַרְתְּ בְּהִירָה וְדוֹלֶקֶת.

 

הָרֵעוּת, כִּנְעָרַיִךְ כֻּלָּם

שׁוּב בִּשְׁמֵךְ נְחַיֵּךְ וְנֵלֵכָה

כִּי רֵעִים שֶׁנָּפְלוּ עַל חַרְבָּםנהרגו בקרב

אֶת חַיַּיִךְ הוֹתִירוּ לְזֵכֶר.

 

וְנִזְכֹּר אֶת כֻּלָּם...

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון