ממדרש (לימוד) למעשה (פעולה): מדריך למורה
שלב ב: בחירת טקסט דומה למשנה

שלב ב: בחירת טקסט דומה למשנה

המשנה הזו מזכירה לי משהו שקראתי במקום אחר.

 ולי המשנה מזכירה סרט שראיתי לא מזמן.

המשנה מזכירה לכל אחד מאיתנו דברים שונים, מעניין למה.

אולי מכיוון שאותן מחשבות ועצות נמצאות בכל העולם, גם אצלנו וגם בתרבויות אחרות.

כן, המחשבות האלה גם קשורות לעולם של ימינו.

בשלב א' זיהיתם ערכים במשנה והבעתם את דעתכם עליה. 

בשלב הזה על קבוצתכם לבחור טקסט אחר העוסק בערכים וברעיונות הדומים לאלו שבמשנה זו, ולהסביר במה הם דומים. 

לפניכם אפשרויות שונות. 

טקסט לפי בחירה אישית

 לחצו כאן

טקסט לפי בחירה אישית

בחירה בטקסט מודרני

 לחצו כאן

בחירה בטקסט מודרני

בחירה בטקסט קדום

 לחצו כאן

בחירה בטקסט קדום
null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

 בחרו באחת מהאפשרויות הבאות וסמנו אותה. 

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

כתבו את שם הטקסט שבחרתם והעתיקו את הטקסט לתיבה שלפניכם. אם בחרתם בסרטון, העתיקו לתיבה את הקישור אליו.

במה הטקסט שנבחר דומה למשנה?

מעניין, באמת, בואו נפעיל את הגלגלים במוח ונחשוב מהם הערכים והרעיונות המשותפים למשנה ולטקסט שבחרנו.

הסבירו את הקשר בין המשנה לבין הטקסט הנוסף.

ענו:

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

מהם הערכים והרעיונות המשותפים למשנה ולטקסט הנוסף שבחרתם?

לחצו על העיפרון כדי לראות דוגמה
לחצו על העיפרון כדי לראות דוגמה

סיימתם? שלחו את הדף למורה.

בשלב זה יבחרו התלמידים טקסט אחר, העוסק בערכים וברעיונות המשותפים לו ולמשנה שנלמדה, ויסבירו את הקשר ביניהם.

שלב זה נערך (או ממשיך) בזוגות או בקבוצות. 

התלמידים יבחרו את הטקסטים באופן חופשי. התערבו בבחירת הטקסט רק במידת הצורך. כוונו תלמידים מתקשים, ואפשרו לתלמידים מתקדמים לבחור יותר מאפשרות אחת.

אפשרויות לבחירת הטקסט
אפשרויות לבחירת הטקסט הנוסף: 
1. בחירת טקסט באופן אישי – התלמידים יבחרו טקסט המוכר להם או יאתרו טקסט מתאים באופן עצמאי. הסבירו לתלמידים כי הם יכולים לבחור צילום, יצירה אומנותית או סרטון במקום טקסט, כפי שמופיע בדוגמה שבמשימה. לתלמיד מתאפשרת הבחירה מתוך מגוון מדיות וכך מתאפשר מבט בין תחומי.
2. בחירת טקסט מודרני – מוצעות אפשרויות לבחירה.
3. בחירת טקסט קדום – מוצעות אפשרויות לבחירה.
דוגמה נוספת להמחשה (נוסף על הדוגמה במשימה)
המשנה שנלמדה: "הֱוֵי מַקְדִּים בִּשְׁלוֹם כָּל אָדָם"  
רַבִּי מַתְיָא בֶן חָרָשׁ אוֹמֵר: 
הֱוֵי מַקְדִּים בִּשְׁלוֹם כָּל אָדָם. 
וֶהֱוֵי זָנָב לָאֲרָיוֹת
וְאַל תְּהִי רֹאשׁ לַשּׁוּעָלִים.
(אבות, פרק ד משנה כ)

בחירה בטקסט קדום

הטקסט שבחרנו: "מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן"
הִלֵּל וְשַׁמַּאי קִבְּלוּ מֵהֶם,
הִלֵּל אוֹמֵר: הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן,
אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם,
אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה.
(אבות, פרק א משנה יב)

הערכים והרעיונות המשותפים למשנה ולטקסט הנוסף הם:
● בשני הטקסטים מדובר על ערך השלום – הלל אומר לאדם לרדוף שלום ומתיא בן חרש מבקש לומר "שלום" לכל אדם;
● בשני הטקסטים מדובר על ערך היוזמה – הלל מביא את אהרן כדוגמה למי שיוזם ופועל ומתיא בן חרש ממליץ לאדם להיות מי שמקדים בשלום;
● בשני הטקסטים מדובר על אהבת הבריות – הלל מביא את אהרן כדוגמה למי שאוהב את הבריות ומתיא בן חרש מבטא זאת באמצעות דרישתו לומר שלום לכל אדם.
✧  ✧  ✧  ✧  ✧  ✧  ✧
דוגמאות לטקסטים נוספים (קדומים ומודרניים) שיש בהם רעיונות וערכים המשותפים לדוגמה שהובאה לעיל:
טקסטים קדומים:
1. משנה מפרקי אבות באתר תרבות יהודית-ישראלית:
● אִם אֵין אֲנִי לִי – מִי לִי?
טקסטים קדומים נוספים באתר: 
● וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ
● אהרון משכין שלום
2.טקסטים קדומים נוספים שלא נמצאים באתר:
● "הוּא (הלל) הָיָה אוֹמֵר... וּבִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ". (אבות, פרק ב משנה ו) 
● טקסט מקראי: "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת. לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה." (ישעיהו יב, ד)

טקסטים מודרניים:
1.  טקסטים הנמצאים באתר:
● מילה טובה
● אני ואתה 
2. טקסטים מודרניים נוספים נוספים שלא נמצאים באתר:
● "אָנוּ מוֹשִׁיטִים יַד שָׁלוֹם וּשְׁכֵנוּת טוֹבָה לְכָל הַמְּדִינוֹת הַשְּׁכֵנוֹת וְעַמֵּיהֶן, וְקוֹרְאִים לָהֶם לְשִׁתּוּף פְּעֻלָּה וְעֶזְרָה הֲדָדִית עִם הָעָם הָעִבְרִי הָעַצְמָאִי בְּאַרְצוֹ. מְדִינַת יִשְׂרָאֵל מוּכָנָה לִתְרֹם חֶלְקָהּ בְּמַאֲמָץ מְשֻׁתָּף לְקִדְמַת הַמִּזְרָח הַתִּיכוֹן כֻּלּו." (מגילת העצמאות, ה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948).
● "מנהיג אמיתי לא מחפש הסכמה כללית, אלא מעצב אותה בעצמו." (מרטין לותר קינג, נאום, נובמבר 1967).  
● " ...למדנו מן ההיסטוריה, אדוני הנשיא, כי המלחמה היא נמנעת. השלום הוא בלתי נמנע." (דברי ראש הממשלה מנחם בגין בכנסת בעת ביקורו של נשיא מצרים אנואר סאדאת, י' בכסלו תשל"ח, 20 בנובמבר 1977).
● "אין דרך לישראל בלי מכאובים. עדיפה דרך השלום מאשר דרך המלחמה". (יצחק רבין, ראש הממשלה ושר הביטחון של מדינת ישראל, מתוך הנאום האחרון, כיכר מלכי ישראל תל אביב, 4 בנובמבר 1995)
● תמונה של לחיצת היד בין חוסיין מלך ירדן ויצחק רבין, ברקע ביל קלינטון, במעמד "הצהרת וושינגטון", ספטמבר 1994 
התלמידים יכולים לבחור תמונה שכן גם תמונה נחשבת לטקסט.
  • הדגימו בכיתה את הקשר בין המשנה שנלמדה לבין טקסט אחר (שלא ייבחר למשימה). 
  • לפני הבחירה בטקסט הנוסף, בקשו מהתלמידים לקרוא במקורות מידע שונים (באתר תרבות יהודית-ישראלית, במרשתת ובספרי הלימוד) את פירושי הטקסטים הנוספים, כדי לוודא שהטקסט הנבחר אכן יהיה דומה למשנה שנלמדה, מבחינת הרעיונות והערכים שבהם.
  • עודדו את התלמידים לערוך דיון כדי לבחור את הטקסט המתאים ביותר למשנה שנלמדה.
  • תוכלו להציע לתלמידים טקסטים אחרים לפי שיקול דעתכם והיכרותכם עם תלמידי הכיתה. 
  • התלמידים ישלחו את התשובות של שלב א ושל שלב ב. תנו לתלמידים משוב לפני הבחירה ברעיון לפעולה (שלב ג), וודאו כי הערכים והרעיונות בשני הטקסטים מובנים. 

הערכה של שלב א ושלב ב

ההערכה כוללת את שלב א ואת שלב ב: 
שלב א – לפי שלב זה ניתן להעריך את המיומנויות הטקסטואליות והכלליות של התלמידים: זיהוי החכם/ים הדובר/ים במשנה, חלוקת המשנה לחלקים וכתיבתם בלשון התלמיד, הבעת עמדה, זיהוי ערכים וביטויים במשנה, הבאת מקרה מחיי התלמידים הקשור לערכים ולרעיונות במשנה.
שלב ב – לפי שלב זה ניתן להעריך את המיומנויות האינטר-טקסטואליות: זיהוי ערכים ורעיונות משותפים למשנה שנלמדה ולטקסט נוסף.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון