ממדרש (לימוד) למעשה (פעולה): מדריך למורה
שלב ג: הצעה לפעולה המבוססת על המשנה והטקסט וביצוע הפעולה

שלב ג: הצעה לפעולה המבוססת על המשנה והטקסט וביצוע הפעולה

הערכים האלה חשובים. אבל מה אפשר לעשות איתם? 

אולי כדאי שהחברים שלנו יכירו אותם?

אממ... יש לי רעיון: נחשוב על דרך לשלב את הערכים בחיים שלנו.

רעיון נפלא! ככה כולם ילמדו כמה הערכים האלה חשובים! בואו נציע ביחד פעולה מתאימה ונבקש מהחברים שלנו לעזור לנו לבצע אותה.

עד עכשיו עסקנו במשנה, בטקסט נוסף ובערכים שבהם. 

בשלב הזה תציעו פעולה שהופכת את הערכים למציאות, מעשה שבו אתם או חברכם מתנהגים לפי הערכים האלה.

חשבו באילו מצבים או באילו מקומות (בבית, באזור מגוריכם, בבית הספר, בחוג, בתנועת הנוער וכדומה) כדאי לכם או לחבריכם להתנהג לפי הערכים האלה.

את הפעולה תצטרכו לבצע ולתעד על ידי הסרטה או צילום תמונות.

כתבו את הצעתכם בדף רעיון לפעולה.  

זכרו: הציעו פעולה שילדים בגילכם יכולים באמת לבצע.

דף רעיון לפעולה

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

כתבו את השמות של חברי הקבוצה שלכם:

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

תיאור הפעולה:

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

ממי תבקשו עזרה לביצוע הפעולה?

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

כיצד הערכים שזיהיתם במשנה ובטקסט הנוסף באים לידי ביטוי בפעולה שתכננתם?

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

השלימו

בחרנו בפעולה זו כי היא יכולה לתרום לנו או למשפחה או לחברה כך: 

 כדאי לתעד את הפעולה שלנו בצילום או בכתב, וכך נוכל לשתף את החברים בחוויות.

אני כבר לא יכולה לחכות, בואו נצא לדרך.

סיימתם? שלחו את הדף למורה.

לאחר קבלת ההערכה בצעו את הפעולה.

בשלב זה יציעו התלמידים פעולה המגשימה את הרעיונות ואת הערכים שנלמדו בשני הטקסטים.

כתיבת הרעיון לפעולה יתועד בדף "רעיון לפעולה".

הערות להנחיית התלמידים בביצוע המשימה
1. עזרו לתלמידים לבחור פעולה רצינית ומשמעותית, ועם זאת מתאימה, יום-יומית ובת-ביצוע באמצעים העומדים לרשותם (ראו הצעות להלן).
2. כדי לשמור על האותנטיות של הרעיון לפעולה, אפשרו לתלמידים לחפש ולהציע בעצמם. התערבו וכוונו רק במידת הצורך. 
3. ודאו שלכל תלמיד בקבוצה יש תפקיד בפעולה או בהצגת הנושא בכיתה.
4. הדגישו לתלמידים כי עליהם לתעד את ביצוע הפעולה, באמצעות תצלומים או סרטונים, ולצרף את התיעוד בשלב הבא.
5. התלמידים ישלחו את דף הרעיון לפעולה לצורך קבלת משוב. תנו להם משוב לפני שהם מבצעים את הפעולה.
רעיונות לפעולות על פי משניות נבחרות
להלן רעיונות לפעולות מתאימות למשניות מתוכנית הלימודים. הדוגמאות הן להמחשה עבורכם, כדי שתוכלו להנחות ולכוון את התלמידים. הקפידו שהרעיונות שייבחרו יהיו של התלמידים עצמם, ולאו דווקא מתוך הרשימה. 
המשנה
● חָכְמָה אוֹ מַעֲשִׂים (פרקי אבות, פרק ג משנה יב)
● מְשַׁל הָאִילָן  (פרקי אבות, פרק ג משנה כא)
רעיונות לפעולה 
● עזרה לחבר, תרומה לסביבה, תרומה לבית הספר, תרומה לנזקקים או לעמותות (אוכל, ביגוד – הקמת דוכני יד שנייה). 
● לשמח חבר חולה בכיתה, בבית הספר או בקהילה.
● איסוף פסולת במסלול טיול או בפארק הקרוב.
● פעילות עם סבא וסבתא. 
● פעולות הקשורות לתחום המדעים: דאגה לבעלי חיים  - תכנון מחסה לחתולי רחוב, הצעות למִחזור מים, מניעת זיהום אוויר (בהתאם לתוכנית הלימודים לשכבת ד' במדעים: בעלי חיים, אוויר, מחזור המים בטבע, טכנולוגיה).
● כתיבת מכתב לעירייה לצורך דיווח על תקלה או מפגע בעיר.
המשנה
● ולֹא מָצָאתִי לַגּוּף טוֹב אֶלָּא שְׁתִיקָה
​​​​​רעיונות לפעולה
● סדנה בנושא איפוק (יתרונות וחסרונות).
● "לשון הרע, לא מדבר אליי" – הפצת סטיקרים, לימוד השכבות הנמוכות, דוכן "מילה טובה" בביה"ס, מחברת פִרגון בכיתה.
המשנה
● הֱוֵי מַקְדִּים בִּשְׁלוֹם כָּל אָדָם
​​​​​רעיונות לפעולה
● ערך ברכת השלום – לומר שלום ומילה טובה בכל בוקר לחבר מהכיתה, לצוות ביה"ס.
המשנה
● הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן
​​​​​רעיונות לפעולה
● פינת גישור בביה"ס, מגשרים של שלום בהפסקות, ספסלי חברות, פעילות עם מגזרים אחרים.
המשנה
● אַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעוֹס
​​​​​רעיונות לפעולה
● מה אני עושה כשאני כועס? – תכנון שלבי הרגעה עצמית.
● מה אני עושה כשאני רואה שחבר שלי כועס? – כיצד אני עוזר לו?
המשנה
● לְהִתְקָרֵב אוֹ לְהִתְרַחֵק?
​​​​​רעיונות לפעולה
● התבוננות על הזולת בעין טובה, עצות כיצד לבחור חבר טוב.

 

הערכה

לפי שלב זה יש להעריך את הרעיון לפעולה שהציעו התלמידים. המיומנויות המוערכות הן מיומנויות מטה-טקסטואליות: התלמידים יקשרו את הטקסטים לעולמם (רלוונטיות) ויציעו רעיונות לפעולה משמעותית בסביבתם הקרובה המתאימה ליישום הערכים המרכזיים של שני הטקסטים שלמדו.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון