אגדות חז"ל קמות לתחייה: מדריך למורה

אַגָדוֹת חז"ל

הִתְקַבְּצוּ בִּקְבוּצוֹת בְּהֶתְאֵם לַחֲלֻקָה שֶׁל הַמוֹרה.

"רֹאשׁ הַקְבוּצָה" יִכָּנֵס לַמְשִׂימָה בְּאֶמְצָעוּת "שֵׁם הַמִשְׁתַמֵשׁ" הָאִישִׁי שֶׁלוֹ עֲבוּר שְׁאָר חֲבֵרִי הַקְבוּצָה.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

כִּתְבוּ אֶת הַשֵׁמוֹת שֶׁל חַבְרֵי הַקְבוּצָה.

הַאִם אַתֶם זוֹכְרִים כַּמָה אַגָדוֹת לָמַדְנוּ?

אַחַת, שְׁתַיִם, שָׁלוֹשׁ... אַגָדוֹת רַבּוֹת!

וְאֵיזוֹ אַגָדָה אֲהַבְתֶם בְּיוֹתֵר?

שְׁאֵלָה טוֹבָה! הָאַגָדָה עַל...

בְּמַהֲלַךְ הַשָׁנָה אָנוּ קוֹרְאִים אַגָדוֹת רַבּוֹת שֶׁל חז"ל וְלוֹמְדִים מֵהֶן רַעֲיוֹנוֹת עַל חֲבֵרוּת וְעַל מַנְהִיגוּת.

בַּמְשִׂימָה הַזֹאת תַעַבְדוּ בִּקְבוּצוֹת. אַתֶם תִבְחֲרוּ אַגָדָה אַחַת וְתָקִימוּ אוֹתָה לִתְחִיָה. תְחִלָה תְסַפְּרוּ אֶת הָאַגָדָה בִּלְשׁוֹנְכֶם, וּלְאַחַר מִכֵּן תְתַכְנְנוּ יְצִירַת אָמָנוּת בְּעִקְבוֹת הָאַגָדָה, וְתָכִינוּ אוֹתָה. לְבַסוֹף יִתְקַיֵם פֶסְטִיבָל שֶׁל אַגָדוֹת, וּבוֹ תַצִיג כָּל קְבוּצָה אֶת הַיְצִירָה שֶׁלָה בִּפְנֵי כָּל הַכִּתָה.

מִי כָּתַב אֶת הָאַגָדוֹת הָאֵלֶה?

אוּלַי חז"ל?

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

מִי הֵם חז"ל?

סַמְנוּ אֶת הַתְשׁוּבָה הַנְכוֹנָה.

חז"ל הֵם חֲבֵרִים זֶה לְזֶה. 

חז"ל הֵם חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה.

חז"ל הֵם חֲבוּרַת זַמָרִים לְאֻמִית.

חז"ל הֵם חָלוּצִים זְכוּרִים לַנֶצַח.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

מָתַי חָיוּ חז"ל?

לִפְנֵי 100-50 שָׁנָה.

לִפְנֵי 500-100 שָׁנָה.

לִפְנֵי 1000-500 שָׁנָה.

לִפְנֵי 2000-1500 שָׁנָה.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

אֵיזוֹ דְמוּת לֹא נִפְגֹשׁ בְּאַגָדוֹת חז"ל?

רַבִּי עֲקִיבָא

הִלֵל

אָלָאדִין

בַּר קַמְצָא

אִם סִיַמְתֶם, לָחֲצוּ עַל הַחֵץ הַכָּחֹל וְעִבְרוּ לַדַף הַבָּא.

מורות ומורים יקרים, 

במשימה זו התלמידים יקימו לתחייה אגדה אחת מתוך אגדות חז"ל. אומנם האגדה קדומה ורחוקה, אך המשימה מזמינה את התלמידים לצקת בה תוכן אקטואלי, משמעות ורלוונטיות. חז"ל מעמידים במרכז האגדה דמויות מופת מעולמם. התלמידים "יצללו לראש" של דמויות מופת אלו, לדבריהן ולמעשיהן, ויבחנו מה מתוך האגדה יכול להתאים גם להם בימינו. 

המשימה נגזרת מתוך תוכנית הלימודים, שכן אגדות חז"ל הן מוקד התוכן המרכזי בארון הספרים היהודי לשכבת ג'. הערכים חברות ומנהיגות עומדים במרכז הלימוד, ועוסקים ביחסים שבין אדם לחברו באמצעות דיון במושגים חבר, חברות, מריבה והתפייסות ובאמצעות ניתוח של מצבי דילמה חברתיים. 

המשימה מתבצעת בקבוצות, וכחלק מהעיסוק בנושא החברות והמנהיגות היא מזמינה התנסות במיומנויות חברתיות כמו דיאלוג, הקשבה, שיח מכבד ושיתופיות. 

מטרתה של משימה זו היא להעריך את הידע וכן את המיומנויות הקוגניטיביות והחברתיות של התלמיד בעקבות לימוד האגדה. התוצר המצופה מן התלמיד הוא יצירה אומנותית הקשורה לאגדה שנלמדה והצגתה בכיתה. 

בחירה מראש במשימה זו תסייע למורה לתכנן את ההוראה ולבנות את מערכי השיעור במהלך השנה באופן שיכוון לרכישת הידע והמיומנויות הנדרשות לביצועה.

הרציונל

יעדי המשימה
1. התלמידים ינתחו ויפרשו אגדה אחת, בדגש על הבנת הדמויות ופעולותיהן וזיהוי הדילמות והערכים שבאגדה. התלמידים יסיקו מסקנות על התנהגויות שבין אדם לחברו.
2. התלמידים יכינו יצירה אומנותית בעקבות האגדה. 
3. התלמידים יציגו את היצירה האומנותית לפני תלמידי הכיתה בפסטיבל אגדות או בערב קהילתי.
מיומנויות שיוערכו במשימה (בהתאם ליעדים)
1. מיומנויות טקסטואליות – הבנת הרובד הגלוי והרובד הסמוי שבאגדה, זיהוי הרצף הסיפורי, זיהוי הדוברים, זיהוי הדילמה, חילוץ מוסר השכל.
2. מיומנויות מטה-טקסטואליות – פרשנות סובייקטיבית לטקסט, קישור ורלוונטיות לעולמו של התלמיד.
3. מיומנויות כלליות – הבעה בכתב ובעל פה, נקיטת עמדה אישית, זיהוי דילמות, לימוד בחברותא ועבודה בקבוצה. 
ידע קודם נדרש
1. היכרות עם תקופת חז"ל, עם אגדות חז"ל ועם השפה המיוחדת של ספרות חז"ל. 
2. קריאה ולימוד של אגדות חז"ל מתוכנית הלימודים העוסקות בדמויות מפתח מן המקרא ומעולמם של החכמים, בדגש על התנהגות שבין אדם לחברו.
3. חילוץ פתגמים ומטבעות לשון הנגזרים מן האגדות. 
התנאים לביצוע המשימה
1. עבודה בסביבה דיגיטלית באתר תרבות יהודית-ישראלית.
2. עבודה בזוגות או בקבוצות.
התוצרים המצופים
1. ניתוח אגדה.
2. יצירה בעקבות האגדה, במבע שיבחרו התלמידים.
3. רפלקציה קבוצתית בסיום המשימה.
חומרי עזר לתלמיד/ה
1. משימה אינטראקטיבית לשיוך באתר תרבות יהודית-ישראלית.
2. יחידות הוראה על אגדות חז"ל באתר תרבות יהודית-ישראלית.
3. אביזרים וחומרים הנדרשים לסוג היצירה האומנותית שנבחרה.
4. מחוון לתלמיד/ה.
שלבי העבודה
אגדות חז"ל - חזרה
א. בחירה של האגדה והבנתה – זיהוי הדמויות ושחזור מעשיהן ודבריהן, שכתוב האגדה והבנת המסרים המרכזיים, הדילמות והערכים הגלומים בה.
ב. לקראת היצירה - זיהוי ואפיון של חלקי האגדה (הסצנות): שם, עיתוי, מקום, דמויות ותפאורה – וכתיבת הדיאלוג בכל סצנה.
ג. הכנת היצירה -בחירה בסוג היצירה האומנותית להבעת האגדה – עלילון (קומיקס), הצגה, שיר מולחן או סרטון – והכנת היצירה.
ד. הצגת היצירה.
ה. רפלקציה קבוצתית.

 

לוח הזמנים והיערכות המורה לקראת העברת המשימה

משימה מתאימה לכל שלב בשנת הלימודים, לאחר שהכיתה למדה כמה מאגדות חז"ל. לימוד האגדה ובחירת היצירה האומנותית בכיתה יארכו כשלושה שיעורים. שלב הכנת היצירה והצגתה לפני הכיתה יהיה ממושך יותר. קבעו לכם את לוח הזמנים המתאים לכיתתכם.

להלן הצעה ללוח זמנים:        

  • שלב מכין: חשיפת המשימה ותרגול המשימה על ידי המורה בכיתה; מענה על שאלות לצורך חזרה על מושגים – שיעור אחד.
  • שלב א: מענה על שאלות בנוגע לדמויות, למסרים ולערכים באגדה. התלמידים שולחים את תשובותיהם והמורה מעריך אותן על פי המחוון – שיעור אחד.
  • שלב ב: חלוקה לסצנות וכתיבת דיאלוג – התלמידים שולחים את תשובותיהם והמורה מעריך אותן על פי המחוון - שיעור אחד.
  • שלב ג: בחירה ביצירה אומנותית והכנתה – כשבוע עד שבועיים.
  • שלב ד: הצגת היצירה האומנותית בכיתה. המורה מעריך את שלב ג ואת שלב ד על פי המחוון – בין שיעור לשניים (תלוי במספר הקבוצות).
  • שלב ה: רפלקציה קבוצתית. התלמידים שולחים את תשובותיהם והמורה מעריך אותן על פי המחוון.
הערות מקדימות
  • משימה זו היא דגם הוראה (תבנית גנרית), והיא מתאימה להוראה של אגדות מגוונות, בנקודות זמן שונות לאורך כל שנת הלימודים.
  • ניתן לבצע את המשימה יותר מפעם אחת. 
  • כאשר מבצעים את המשימה יותר מפעם אחת, יש להפעיל שיקול דעת וגמישות באופן העברת המשימה בהתאם לידע ולניסיון שצברו התלמידים.  
  • בחירת האגדה היא הבסיס למשימת הערכה זו. אפשר לבחור אגדה שנלמדה או אגדה שלא נלמדה.
  • מומלץ לתרגל את המשימה בכיתה ולשכלל את המיומנויות הנבדקות על אגדה שנלמדה, לפני שהתלמידים מבצעים את המשימה.  
  • לפני תחילת העבודה, עברו על המשימה עם התלמידים והציגו אותה על מקרן בכיתה כדי שכל שלביה יהיו מובנים. 
  • אפשר לבצע את המשימה בזוגות או בקבוצות (רצוי עד שלושה תלמידים בקבוצה).
  • ודאו שלכל תלמיד יהיה עותק מודפס של האגדה בעת ביצוע המטלה. 
  • בחירת סוג היצירה האומנותית אמורה להיות נתונה לשיקול דעתם של התלמידים. עם זאת רצוי לסייע להם לחשוב על השיקולים הנכונים בבחירת סוג היצירה המתאים להם. 
  • מכיוון שמדובר במשימת הערכה, חשוב שהעזרה של המורה תוגבל להכוונה בלבד ושלא תהיה התערבות יתרה בתכנים ובביצוע.
  • מכיוון שהמשימה בנויה על עבודה באתר הממוחשב, ומיומנויות המחשב של חלק מהתלמידים אינן מספיקות, כדאי שיהיה סיוע של אדם בוגר נוסף (מורה למחשבים, מחנכת, בת שירות לאומי). לחלופין אפשר לחלק את הכיתה לשניים ולבצע את המשימה בשתי פעימות, כך שלמורה תהיה אפשרות לעזור לתלמידים. 
  • לפני שהתלמידים ניגשים למחשב, הסבירו להם כיצד להיכנס באמצעות "שם המשתמש" של אחד מחברי הקבוצה.
  • שימו לב – במשימה יש שלוש הגשות. אחרי כל הגשה עליכם לתת לתלמידים משוב, ולוודא שהבינו אותו לפני שממשיכים ומקצים להם את השלב הבא. 

להלן פירוט השלבים והצעות רלוונטיות להעברה מיטבית של המשימה.

השלב המכין מיועד לחזרה קצרה הכוללת שלושה מרכיבים: זהותם של חז"ל, התקופה שבה פעלו ואופיין של אגדות חז"ל. החזרה אינה להערכה. 

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון