דרך הרבים עוברת בתוך שָׂדֵהוּ- תלמוד בבלי
תא-שמעתרגום: בּוֹא שְׁמַע. או: בוא ולמד. פתיחה להבאת מקור המשמש כקושיא, כפתרון בעיה או כרְאָיָה הרי שהיתה דרך הרבים עוברת בתוך שָׂדֵהוּ, נְטָלָהּלעצמו ונתן להםדרך אחרת מן הצד - מה שֶּׁנָּתַן נָתַן, ושלו לא הִגִּיעוֹהדרך הראשונה אינה עוברת לרשותו;
וְאִי אמרתואם אומר אתה עָבֵיד אִינִיש דִּינָא לְנַפְשֵׁיהּ(שֶׁ)עושה אדם דין לעצמו לִנְקוֹט פַּזְרָא וְלֵיתֵיב!שייקח מקל ויֵשֵב (ולא יתן לאף אחד לעבור)
- אמר רב זְבִיד מִשְּׁמֵיהּ דְּרָבָא : גְּזֵירָה,זהו מעין איום שגזרו עליו חכמים שֶׁמָּאכדי שלא יִתֵּן להם דרך עֲקָלָתוֹןדרך מפותלת שמאריכה את דרכם.
רב מְשָׁרְשִיָּא אמר: בְּנוֹתֵן להםכלומר: דין זה מתקיים רק אם הוא נותן להם דרך עקלתון.
רב אַשִׁי אמר: כל מִן הצד(הרי) כל דרך אלטרנטיבית דרך עקלתון הוא, קרובה לָזֶה ורחוקה לָזֶה.
אִי הֲכִיאם כך אַמַּאימדוע "שלו לא הִגִּיעוֹ"? לֵימָא לְהוּו(הרי יכול) לומר להם: שִׁקְלוּקחו את שלכם דִּידְכוּקחו את שלכם וַהֲבוּ לי דִּידִיותנו לי את שלי! משום דרב יהודה.
דאמר רב יהודה: מֵצַרדרך צרה שחייבים לעבור בה שהחזיקו בו רבים - אסור לְקַלְקְלוֹ.