מכשול ברשות הרבים - מבנה הסוגיה
תלמוד בבלי בבא קמא דף כ"ח עמוד א'
בחרו את האפשרות המתאימה משלל האפשרויות:
"וּבָא אַחֵר וְנִתְקַל בָּהּ וּשְׁבָרָהּ – פָּטוּר"
ציטוט מהמשנה
קושיה על המשנה
ציטוט מהמקרא
אַמַּאימדוע פטור? אִיבָּעֵי לֵיהּצריך היה לו לְעַיּוּנֵילהתבונן (במה שלפניו) וּמֵיזַלללכת (בזהירות)!
קושיא על פסיקת רבא
קושיה על המשנה
סיפור
אָמְרִי דְּבֵיבני בית מדרשו של רב רב מִשְּׁמֵיהּמשמו של דְרַב : בִּמְמַלֵּאמדובר במקרה של אדם שממלא רשות הרבים כולה חביות.
תירוץ 3 למשנה
תירוץ לדברי רב
תירוץ 1 למשנה
תירוץ 4 למשנה
תירוץ 2 למשנה
שמואל אמר באפֵילהבמקרה של אדם שהולך באפילה ונתקל שנו.
קושיה על פסיקת רבא
תירוץ 2 למשנה
סיפור
תירוץ 1 למשנה
רבי יוחנן אמר בקרן זויתבמקרה שהכד היה מונח בפינת המדרכה, ולכן ההולך לא יכול היה לראותו .
תירוץ 3 למשנה
סיפור
קושיה על דברי רב
קושיה על המשנה
אמר רב פַּפָּא : לָא דַּיְקָא מַתְנִיתִיןלא דייקה משנתנו, כלומר: הדיוק הנכון של המשנה הוא אֶלָּא או כשמואלכפירושו של שמואל או כרבי יוחנן, דְּאִי כְּרַבמשום שאם נלך לפי דרכו של רב, מַאי אִרְיָאמה שייך "נִתְקַל"? אפילו שָׁבַר נַמִיגם אם שבר - מותר לו!
קושיה על המשנה
קושיה על דברי רב
ציטוט מהמשנה
קושיה על דברי שמואל ורבי יוחנן
אמר רב זְבִיד מִשְׁמֵיהּ דְּרָבָא : הוא הדִין דַּאֲפִילּוּ שָׁבַר.כלומר: זו אכן התועלת בעמדת רב וְהַאי דְּקָתָנֵיוזו ששנויה (במשנה) "נִתְקַל" - אַיְּידֵי דְּבָעֵי לְמִתְנֵי סֵיפָאמתוך שרצו לשנות את סופה: "ואם הוּזַּק בָּהּ, בעל חבית חייב בְּנִזְקוֹ", דְּדַוְקָא נתקלכלומר: פיצוי זה תקף רק אם אדם נתקל במקרה, אבל שָׁבַרבכוונה - לא. מַאי טַעֲמָאמהי הסיבה?? הוא דְּאַזֵּיק אַנַּפְשֵׁיהּהזיק לעצמו - קָתָנֵי רֵישָׁא(לכן) שנה בתחילה "נתקל".
תירוץ 4 למשנה
סיפור
תירוץ לדברי רבי יוחנן
תירוץ לדברי רב
אמר לֵיהּ רבי אבא לרב אשי : הָכִי אָמְרִי בְּמַעַרְבָא מִשְּׁמֵיהּכך אמרו בארץ ישראל דְּרַבִּי עוּלָּא: לפי שאין דרכן של בני אדם להתבונן בדרכים.
תירוץ 2 למשנה
קושיה על דברי שמואל
תירוץ 4 משנה
הֲוָה עוּבְדָאהיה מעשה בִּנְהַרְדְּעָא, וְחַיֵּיב שמואלאת הנתקל לשלם לבעל הכד, בְּפוְּמְבְּדִיתָא(היה מעשה כזה) – וְחַיֵּיב רָבָא.
קושיה על דברי שמואל
תירוץ 3 למשנה
סיפור
הצעת עבודה בנהרדעא
בִּשְׁלָמָא שמואלבשלום, כלומר: ניתן להשלים עם מעשהו של שמואל – כִּשְׁמַעֲתֵיהּכי פסק לשיטתו. אֶלָּא רָבָא, לֵימָה כשמואלסְבִירָא לֵיהּ?האם לומר שכדעת שמואל הוא סובר?
השלמה בין שמואל לרב
קושיה על פסיקת רבא
תירוץ 4 למשנה
סיפור
אמר רב פפא: קַרְנָא דְּעָצְרָא הָוֵיקרן זוית הסמוכה לבית הבד היתה, דְּכֵיוָן דְּבִרְשׁוּת קָעָבְדִישכיוון שברשות עשו (הניחו את הכד) – אִיבָּעֵי לֵיהּ לְעַיּוּנֵי וּמֵיזַלהיה צריך להסתכל וללכת.
תירוץ לפסיקת ר' יוחנן
תירוץ לפסיקת רבא
תירוץ לפסיקת שמואל