מכשול ברשות הרבים - מבנה הסוגיה
תלמוד בבלי בבא קמא דף כ"ח עמוד א'
בחרו את האפשרות המתאימה משלל האפשרויות:
"וּבָא אַחֵר וְנִתְקַל בָּהּ וּשְׁבָרָהּ – פָּטוּר"
ציטוט מהמשנה
קושיה על המשנה
ציטוט מהמקרא
אַמַּאימדוע פטור? אִיבָּעֵי לֵיהּצריך היה לו לְעַיּוּנֵילהתבונן (במה שלפניו) וּמֵיזַלללכת (בזהירות)!
קושיא על פסיקת רבא
קושיה על המשנה
סיפור
אָמְרִי דְּבֵיבני בית מדרשו של רב רב מִשְּׁמֵיהּמשמו של דְרַב : בִּמְמַלֵּאמדובר במקרה של אדם שממלא רשות הרבים כולה חביות.
תירוץ 4 למשנה
תירוץ 3 למשנה
תירוץ לדברי רב
תירוץ 1 למשנה
תירוץ 2 למשנה
שמואל אמר באפֵילהבמקרה של אדם שהולך באפילה ונתקל שנו.
תירוץ 1 למשנה
סיפור
תירוץ 2 למשנה
קושיה על פסיקת רבא
רבי יוחנן אמר בקרן זויתבמקרה שהכד היה מונח בפינת המדרכה, ולכן ההולך לא יכול היה לראותו .
קושיה על המשנה
קושיה על דברי רב
סיפור
תירוץ 3 למשנה
אמר רב פַּפָּא : לָא דַּיְקָא מַתְנִיתִיןלא דייקה משנתנו, כלומר: הדיוק הנכון של המשנה הוא אֶלָּא או כשמואלכפירושו של שמואל או כרבי יוחנן, דְּאִי כְּרַבמשום שאם נלך לפי דרכו של רב, מַאי אִרְיָאמה שייך "נִתְקַל"? אפילו שָׁבַר נַמִיגם אם שבר - מותר לו!
ציטוט מהמשנה
קושיה על המשנה
קושיה על דברי שמואל ורבי יוחנן
קושיה על דברי רב
אמר רב זְבִיד מִשְׁמֵיהּ דְּרָבָא : הוא הדִין דַּאֲפִילּוּ שָׁבַר.כלומר: זו אכן התועלת בעמדת רב וְהַאי דְּקָתָנֵיוזו ששנויה (במשנה) "נִתְקַל" - אַיְּידֵי דְּבָעֵי לְמִתְנֵי סֵיפָאמתוך שרצו לשנות את סופה: "ואם הוּזַּק בָּהּ, בעל חבית חייב בְּנִזְקוֹ", דְּדַוְקָא נתקלכלומר: פיצוי זה תקף רק אם אדם נתקל במקרה, אבל שָׁבַרבכוונה - לא. מַאי טַעֲמָאמהי הסיבה?? הוא דְּאַזֵּיק אַנַּפְשֵׁיהּהזיק לעצמו - קָתָנֵי רֵישָׁא(לכן) שנה בתחילה "נתקל".
תירוץ לדברי רבי יוחנן
תירוץ 4 למשנה
סיפור
תירוץ לדברי רב
אמר לֵיהּ רבי אבא לרב אשי : הָכִי אָמְרִי בְּמַעַרְבָא מִשְּׁמֵיהּכך אמרו בארץ ישראל דְּרַבִּי עוּלָּא: לפי שאין דרכן של בני אדם להתבונן בדרכים.
תירוץ 2 למשנה
תירוץ 4 משנה
קושיה על דברי שמואל
הֲוָה עוּבְדָאהיה מעשה בִּנְהַרְדְּעָא, וְחַיֵּיב שמואלאת הנתקל לשלם לבעל הכד, בְּפוְּמְבְּדִיתָא(היה מעשה כזה) – וְחַיֵּיב רָבָא.
תירוץ 3 למשנה
סיפור
קושיה על דברי שמואל
הצעת עבודה בנהרדעא
בִּשְׁלָמָא שמואלבשלום, כלומר: ניתן להשלים עם מעשהו של שמואל – כִּשְׁמַעֲתֵיהּכי פסק לשיטתו. אֶלָּא רָבָא, לֵימָה כשמואלסְבִירָא לֵיהּ?האם לומר שכדעת שמואל הוא סובר?
קושיה על פסיקת רבא
השלמה בין שמואל לרב
סיפור
תירוץ 4 למשנה
אמר רב פפא: קַרְנָא דְּעָצְרָא הָוֵיקרן זוית הסמוכה לבית הבד היתה, דְּכֵיוָן דְּבִרְשׁוּת קָעָבְדִישכיוון שברשות עשו (הניחו את הכד) – אִיבָּעֵי לֵיהּ לְעַיּוּנֵי וּמֵיזַלהיה צריך להסתכל וללכת.
תירוץ לפסיקת ר' יוחנן
תירוץ לפסיקת רבא
תירוץ לפסיקת שמואל