פרק ג' - אחריות לנזקים ברשות הרבים: אחריות לנזקים ברשות הרבים

מכשול ברשות הרבים - מבנה הסוגיה

תלמוד בבלי בבא קמא דף כ"ח עמוד א'

בחרו את האפשרות המתאימה משלל האפשרויות:

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

 "וּבָא אַחֵר וְנִתְקַל בָּהּ וּשְׁבָרָהּ – פָּטוּר" 

ציטוט מהמשנה

קושיה על המשנה

ציטוט מהמקרא

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

אַמַּאימדוע פטור? אִיבָּעֵי לֵיהּצריך היה לו לְעַיּוּנֵילהתבונן (במה שלפניו) וּמֵיזַלללכת (בזהירות)!

קושיא על פסיקת רבא

 קושיה על המשנה

סיפור

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

 אָמְרִי דְּבֵיבני בית מדרשו של רב רב מִשְּׁמֵיהּמשמו של דְרַב : בִּמְמַלֵּאמדובר במקרה של אדם שממלא רשות הרבים כולה חביות.

תירוץ 3 למשנה

תירוץ לדברי רב

תירוץ 1 למשנה

תירוץ 4 למשנה

תירוץ 2 למשנה

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

 שמואל אמר באפֵילהבמקרה של אדם שהולך באפילה ונתקל שנו.

קושיה על פסיקת רבא

תירוץ 2 למשנה

סיפור

תירוץ 1 למשנה

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

רבי יוחנן אמר בקרן זויתבמקרה שהכד היה מונח בפינת המדרכה, ולכן ההולך לא יכול היה לראותו .

תירוץ 3 למשנה

סיפור

קושיה על דברי רב

קושיה על המשנה

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

אמר רב פַּפָּא : לָא דַּיְקָא מַתְנִיתִיןלא דייקה משנתנו, כלומר: הדיוק הנכון של המשנה הוא אֶלָּא או כשמואלכפירושו של שמואל או כרבי יוחנן, דְּאִי כְּרַבמשום שאם נלך לפי דרכו של רבמַאי אִרְיָאמה שייך "נִתְקַל"? אפילו שָׁבַר נַמִיגם אם שבר - מותר לו!

קושיה על המשנה

קושיה על דברי רב

ציטוט מהמשנה

קושיה על דברי שמואל ורבי יוחנן

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

אמר רב זְבִיד מִשְׁמֵיהּ דְּרָבָא : הוא הדִין דַּאֲפִילּוּ שָׁבַר.כלומר: זו אכן התועלת בעמדת רב וְהַאי דְּקָתָנֵיוזו ששנויה (במשנה) "נִתְקַל" - אַיְּידֵי דְּבָעֵי לְמִתְנֵי סֵיפָאמתוך שרצו לשנות את סופה: "ואם הוּזַּק בָּהּ, בעל חבית חייב בְּנִזְקוֹ", דְּדַוְקָא נתקלכלומר: פיצוי זה תקף רק אם אדם נתקל במקרה, אבל שָׁבַרבכוונה - לא. מַאי טַעֲמָאמהי הסיבה?? הוא דְּאַזֵּיק אַנַּפְשֵׁיהּהזיק לעצמו - קָתָנֵי רֵישָׁא(לכן) שנה בתחילה "נתקל".

תירוץ 4 למשנה

סיפור

תירוץ לדברי רבי יוחנן

תירוץ לדברי רב

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

אמר לֵיהּ רבי אבא לרב אשי : הָכִי אָמְרִי בְּמַעַרְבָא מִשְּׁמֵיהּכך אמרו בארץ ישראל דְּרַבִּי עוּלָּא: לפי שאין דרכן של בני אדם להתבונן בדרכים.

תירוץ 2 למשנה

קושיה על דברי שמואל

תירוץ 4 משנה

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

הֲוָה עוּבְדָאהיה מעשה בִּנְהַרְדְּעָא, וְחַיֵּיב שמואלאת הנתקל לשלם לבעל הכדבְּפוְּמְבְּדִיתָא(היה מעשה כזה) – וְחַיֵּיב רָבָא.

קושיה על דברי שמואל

תירוץ 3 למשנה

סיפור

הצעת עבודה בנהרדעא

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

בִּשְׁלָמָא שמואלבשלום, כלומר: ניתן להשלים עם מעשהו של שמואל   – כִּשְׁמַעֲתֵיהּכי פסק לשיטתו. אֶלָּא רָבָא, לֵימָה כשמואלסְבִירָא לֵיהּ?האם לומר שכדעת שמואל הוא סובר?

השלמה בין שמואל לרב

קושיה על פסיקת רבא

תירוץ 4 למשנה

סיפור

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

אמר רב פפא: קַרְנָא דְּעָצְרָא הָוֵיקרן זוית הסמוכה לבית הבד היתהדְּכֵיוָן דְּבִרְשׁוּת קָעָבְדִישכיוון שברשות עשו (הניחו את הכד)  – אִיבָּעֵי לֵיהּ לְעַיּוּנֵי וּמֵיזַלהיה צריך להסתכל וללכת.

תירוץ לפסיקת ר' יוחנן

תירוץ לפסיקת רבא

תירוץ לפסיקת שמואל

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון