מכשול ברשות הרבים – הדיון בתלמוד הירושלמי
תלמוד ירושלמי, מסכת בבא קמא, פרק ג' הלכה א'
"הַמַּנִּיחַ אֶת הַכַּד בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, וּבָא אַחֵר וְנִתְקַל בָּהּ וּשְׁבָרָהּ - פָּטוּר" - ואין דֶרֶךְ אָדָםמִנְהָגוֹ הרגיל של אדם להניחָן בִּרְשׁוּת הרבים?! -
רב אמר: בממלאמדובר במישהו שממלא ובכך חוסם את כל רשות הרביםבכדים או חביות, בצורה שמחייבת לעבור דרכם, אבל אם אינה ממלא את כל רשות הרבים – אִיןכן! דרך אדם להיות מניחם ברשות הרבים.והאחריות היא על הנתקל, שצריך להיזהר
שמואל אמר: או אפשרות נוספת היאבממלא את כל רשות הרבים, או עד שתהאכאשר תהיה (החבית) נתונה על קרן זויתמוּנַּחַת לִפְנֵי פְּנִיָּה בדרך, במצב שֶׁבּוֹ הנתקל לא יכול היה להבחין בה.
אמר רבי לעזר: ואפילו אינה ממלאממלאת, כלומר: חוסמת כל רשות הרבים, אם יטלינהייקח אותה, את החבית
מיכאן ויתנינהויניח אותה כאן - הרי זה בורהמעביר יגרום למפגע במקום אחר, שבו יניח את הכד, ואז הוא יהיה אחראי לכך! ואפילוו(גם:) אפילו אינה נתונה על קרן זוית,
'אין דרך אדם להיות מניחן ברשות הרביםבניגוד לדעת רב שהובאה קודם!'!
'היתה ממלא כל רשות הרבים אם יטלינה מִיכָּןמכאן ויתנינה כאן נעשה בור'ציטוט דברי לעזר' - אלא יִטּוֹלההולך ברשות הרבים המקל וישברנהבמקום להעביר אותה, או יעבור עליהידרוך או יְטַפֵּס עליה ואם נשברה, נשברה!
דמויות ומונחים
לחצו על החיצים האדומים לקבלת המידע