מחזון למציאות

הרחבה בתחום הדעת: תנ"ך

שם השיעור: וגר זאב עם כבש – הדרך ליצירת חברת מופת

אחרי מסע סנחריב יהודה נותרת ענייה, מדולדלת, חלשה וחרבה ברובה, אולם ירושלים, עיר הבירה שבה שוכן המקדש, ניצלת ברגע האחרון מחורבן וגלות. יושבי יהודה וירושלים הנותרים רואים בהצלתה של ירושלים נס אלוהי, שמחזק את תפיסתם שירושלים חסינה לנצח, בשל בית ה' השוכן בקִרבה.

העם בתגובה מחזק את עבודת ה' בבית המקדש במגוון גדול של קורבנות וטקסים פולחניים, ומאמין שבעזרת הפולחן ניצל בעבר ויינצל אף בעתיד. מנגד עומד הנביא ישעיהו, המדבר בשם האלוהים, ומביע סלידתו מהפעילות הפולחנית הקדחתנית. הוא מדגיש כי התנאי לחזרתן של ירושלים ויהודה לתפארתן הוא ביצירת חברה מתוקנת המושתת על ערכי הצדק והמוסר.

זהו התנאי היחידי להבטחת חוסנה של יהודה ושגשוגה, וכאשר זה יקרה, האפקט של ההצלחה ישפיע על כל העולם ויביא לשלום וצדק כלל־עולמיים.

חברת מופת, לפי ישעיהו, היא חברה שבה בתי המשפט הם חזקים ושופטים בצדק ובהגינות גם את הפרט החלש כלכלית־חברתית. יתרה מכך, על מנהיגי העם ושופטיו לפעול לפי העיקרון של "משפט וצדקה" – העיקרון שרואה את נסיבותיו של הפרט, קשייו וסבלותיו, ודרוך תמיד לפעול ולהגן על זכויותיו.

 ישעיהו פרקים א–ב (פסוקים 1–4 (באתר התנ"ך הממלכתי , תוכנית לימודים תנ"ך ממלכתי (עמ' 29–33)

מטרות השיעור:

1. התלמידים יתמודדו עם הקשיים בהבנת טקסט מקראי נבואי.
2. התלמידים יכירו לעומק את הביטוי "משפט וצדקה".
3. התלמידים יבינו את הפער בין תפיסת העם לתפיסתו של הנביא, המייצג את האל.
4. התלמידים יבחינו כי הדרך לחיים בחברת מופת עוברת דרך כינון מערכת משפט חזקה וצודקת.
5.התלמידים יעמדו על ההשפעה של חברת המופת שתגובש ביהודה על העולם כולו.

ערכים מרכזיים בשיעור: 

  1. גילוי סקרנות ועניין בלמידה.

  2. יושרה והגינות.

  3. צדק ומוסר.

מיומנויות מרכזיות בשיעור: 

  1. איתור מידע, פרשנות והיסק ממקורות מרובים.

  2. חשיבה יצירתית – העלאת מגוון רעיונות להבנת הטקסט המקראי והתמודדות עם הדילמות הערכיות והטקסטואליות שהוא מעלה.
  3. משמעות ורלוונטיות – הפקת תובנות, עמדות ורעיונות לחיי התלמידים באופן מושכל וביקורתי. 
  4. הכרה בחשיבותו של התנ"ך כמבטא ערכים אוניברסליים בכלל ואת ערכיו של העם היהודי בפרט.

מהלך השיעור:

פתיחה ותאור מצבה הפיזי והחברתי של ממלכת יהודה

דף עבודה 7: בחלק א' ניתן לצפות בסרטון ולקרוא את הקטע מישעיה במליאה או להפנות את התלמידים ללמידה עצמאית.

המורה יקיים שיחה בכיתה על מצבה של יהודה אחרי מסע סנחריב תוך שילוב אלמנטים מהסרט:
אחרי מסע סנחריב ירושלים אמנם ניצלה ברגע האחרון, אבל ממלכת יהודה נותרה קטנה, ענייה, רעבה וחרבה. סנחריב כבש יותר מ־40 ערים ביהודה, החריב אותן והגלה את תושביהן. בין הערים האלו היו עקרון ולכיש, שהיו "מחסן התבואה" של יהודה בכלל ושל ירושלים בפרט, ולכן מתגאה כל כך סנחריב בכיבושה. הוא הקדיש לכך יצירת תבליט ענק שעיטר את ארמונו, ונכח הוא בעצמו בפאתי העיר לכיש בעת מסע כיבושיו.

ישעיהו הנביא בפסוקים אלו אינו מתאר רק את מצבה הירוד של ירושלים מבחינה פיזית, אלא עוסק גם במצבה הירוד מבחינה חברתית־מוסרית.

מצבה הפיזי של יהודה:

ציטוט

הסבר

כָּל-רֹאשׁ לָחֳלִי, וְכָל-לֵבָב דַּוָּי

דימוי לחורבנה של יהודה, הראש והלב חולים

מִכַּף-רֶגֶל וְעַד-רֹאשׁ אֵין-בּוֹ מְתֹם, פֶּצַע וְחַבּוּרָה וּמַכָּה טְרִיָּה

דימוי למצבה של יהודה אחרי החורבן, כמו איש פצוע בכל הגוף

אַרְצְכֶם שְׁמָמָה

יהודה כמעט ריקה מתושביה

עָרֵיכֶם שְׂרֻפוֹת אֵשׁ

תיאור מצב הערים אחרי שהאויב שרף אותן

אַדְמַתְכֶם, לְנֶגְדְּכֶם זָרִים אֹכְלִים אֹתָהּ

האויבים בוזזים את רכושה של יהודה ושולטים על חלקים ממנה

וְנוֹתְרָה בַת-צִיּוֹן, כְּסֻכָּה בְכָרֶם, כִּמְלוּנָה בְמִקְשָׁה, כְּעִיר נְצוּרָה

דימויים למצבה של ירושלים אחרי הנסיגה של האשורים

לוּלֵי יְהוָה צְבָאוֹת הוֹתִיר לָנוּ שָׂרִיד כִּמְעָט כִּסְדֹם הָיִינוּ, לַעֲמֹרָה דָּמִינוּ

ירושלים היא השריד, אחרת יהודה הייתה חרבה כמו סדום ועמורה

מצבה החברתי־מוסרי של יהודה:

ציטוט

הסבר

בָּנִים גִּדַּלְתִּי וְרוֹמַמְתִּי, וְהֵם פָּשְׁעוּ בִי

אלוהים טיפח את עם ישראל אבל הם חוטאים לו

יִשְׂרָאֵל לֹא יָדַע, עַמִּי לֹא הִתְבּוֹנָן

עם ישראל אינו מבין מי המגן שלו

לֹא-זֹרוּ וְלֹא חֻבָּשׁוּ, וְלֹא רֻכְּכָה בַּשָּׁמֶן

מטאפורה לאנשי יהודה שלא מבינים מה ירפא אותם – קיום מצוות האל

הוֹי גּוֹי חֹטֵא, עַם כֶּבֶד עָוֺן זֶרַע מְרֵעִים, בָּנִים מַשְׁחִיתִים

ה' מכנה את ישראל בכינויים המעידים על חטאיו הרבים

שיחה בכיתה אחרי סיום פעילות הגרירה:

  • מה מצבה של ירושלים אחרי מסע סנחריב?
  • האם ירושלים ניצלה ברגע האחרון בשל צדיקות תושביה? הסבירו.
  • מה, לפי דברי הנביא, הקשר בין מצבה החברתי של ירושלים למצבה הפיזי? 
  • מה לדעתכם היו חטאיהם הרבים של אנשי יהודה, שבעטיים הם נענשו בצורה חמורה כל כך?

המורה ירשום על הלוח או על פלקט את דברי התלמידים ולא יתקן אותם.
סביר להניח (בהשפעת ספר מלכים) שהם ימנו את עבודת אלילים כאחד החטאים. אולם ייתכן שאם למדו את ספר עמוס, הם יעלו גם עניינים מהתחום החברתי, המוסר והצדק.

כעת נבחן לעומק את מצבה החברתי של יהודה:

המורה יברר עם התלמידים האם הם יודעים מהו פולחן, ויפנה את התלמידים לדף עבודה מספר 8.

חלק א':

המורה יכוון את התלמידים לפסוקים האלו - יְדֵיכֶם, דָּמִים מָלֵאוּ.

המסקנה: האל אינו מעוניין בפולחן של מי שהתנהגותו איננה מוסרית.
אם כך, מה לדעתכם דורש האלוהים מהעם?

המורה יאסוף את דברי התלמידים מבלי לתקן אותם, ולאחר הדיון בכיתה התלמידים יקראו את המשך הפרק.

נמשיך לקרוא את דברי הנביא בחלק ב' של דף העבודה ונאסוף את תשובות התלמידים:

  • מה ההתנהגות המצופה מהעם?
  • מה הם צריכים להסיר? (את הרע)
  • ומה הם צריכים לאמץ? (את הטוב)
  • מה מדגיש הנביא ישעיהו מכל המעשים הטובים המצופים מהעם?

(משפט צדק, משפט הוגן לכולם גם לחלשים ביותר מבחינה חברתית, כמו היתום והאלמנה)

המורה ידגיש לתלמידים: בכל חברה יש אנשים שמנצלים את כוחם כדי לפגוע בחלשים מהם. זו תופעה עצובה, אבל כמעט שלא ניתן למנוע אותה, כי לצערנו, היא תופעה טבעית בכל קבוצה. אולם חברה מתוקנת צריכה להעמיד בית משפט חזק ששופט את בני האדם ללא משוא פנים, ותפקידו בעיקר להגן על החלשים מבחינה חברתית־כלכלית.

בסוף חלק ב' מופיעה השאלה הבאה:

  • ומה הדבר החשוב ביותר שהעם והמנהיגוּת צריכים לאמץ כדי לעשות טוב? (משפט צדק)

המורה יסכם ויאמר שהאלוהים מצפה מהעם ומהמנהיגות לעשות צדק, אבל הוא לא סומך רק על שיקול דעתם של בני האדם, וישעיה מנבא כי בכל מקרה מטרותיו לכונן כאן חברה הוגנת ומסודרת יתקיימו.

נמשיך לקרוא את הפרק בחלק ג':

אין צורך ללמד את כל המילים הקשות בחלק הזה, אלא בעיקר לשים את הדגש על התנהגות מנהיגי העם, הסוחרים ובתי המשפט.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון