איזהו גיבור? הרחבה בתחום הדעת: ספרות

הרחבה בתחום הדעת: ספרות

איפוק כגבורה

צאו למסע בזמן אל העיר חיפה בימי קום המדינה והכירו שלושה חברים: המספר, שוקה ויאנקו. קראו על מעשיהם בעיר התחתית ועל התמודדותם עם אתגרים שהחיים זימנו לפתחם. במהלך ההוראה הדגישו את הקשר בין העלילה והתנהגות הדמויות, לבין נושא היחידה – הכוח והגבורה שבכיבוש ובריסון הרגשות.

מטרות השיעור:

  1. הבנת המעשה של שוקה בסיום הסיפור וקישורו לנושא היחידה – כיבוש היצר.

  2. העשרה לשונית.

ערכים מרכזיים בשיעור:

  1. כיבוש היצר – שליטה ביצרים מתוך מודעות והתחשבות באחר

  2. קבלת האחר

  3. התמודדות עם קושי

  4. כוחה של חברות

מיומנויות מרכזיות בשיעור:

  1. איתור פרטים

  2. הבעה בעל פה

  3. הסקת מסקנות

"יאנקו מן העיר התחתית" הוא סיפור קצר שעלילתו מתרחשת על רקע מלחמת העצמאות. הוא יכול לשמש להוראת מגוון נושאים בתחום המקצוע כגון: אפיון דמויות, דמות המספר ותפקיד המקומות בסיפור. הפעם, בהתאמה לנושא היחידה, המיקוד הוא בעיקר בנושא הערכי  כיבוש יצר המעיד על כוחות נפש.

שוקה, יאנקו ואמו נכשלים במבחן כיבוש היצר לאורך הטקסט. רק בפעם הרביעית האחרונה והמכרעת, שוקה חם המזג והתוסס מצליח במקום שבו כשל בעבר ומתמודד בעקיפין עם הנקודה הרגישה בחייו – יחסיו עם אימו. הוא סופג את עלבונו ומכיל את הפחד והתסכול של אם חרדה ומבוהלת.

נושאים תמטיים אפשריים נוספים הם:

1. התמודדות עם טראומה וקושי, המופיעה בשלושה מישורים בעלילה:

א.     יאנקו, נער שנשמתו וגופו פגועים, אך הוא נלחם לחיות חיים מלאים ורוקם חלומות לעתיד הרפתקני.

ב.     שוקה, ילד חוץ בקיבוץ המתמודד עם החלטת אימו ועם חיים הרחק מהבית.

ג.      ברקע העלילה – מלחמת העצמאות, הפצצות על הקיבוץ ופינוי ילדי המקום לעיר התחתית בחיפה.

2. יחס לאחר – נערי הקיבוץ נתקלים במקרה ביאנקו - עולה חדש היושב בכיסא גלגלים.    

    לאחר מבוכה ראשונית הם מצליחים לגשר על השוני ומוצאים מכנה משותף.

3. חברות בין נערים –בין שלושת הנערים נרקמת חברות אמיצה שעומדת במבחנים שונים.

4. יחסי בנים ואימהות– התמודדות עם אם חרדתית, ילדים הוריים, ילד חוץ בקיבוץ.

מקורות מידע להרחבה

מדריך למורה, מגוון לכיתה ח'.

הצעות ודגשים נוספים

  • מומלץ לעצור בזמן הקריאה ולוודא שהתלמידים מבינים את המושגים ושמים לב לפרטים שונים בעלילה. עליהם נתעכב בהמשך הלמידה.
  • במידה ובוחרים להתמקד באפיון דמות, כדאי להתמקד בדמות של יאנקו.

(הקבלה עם התוכי, בהשוואה לדמויות אחרות, באמצעות דיבור ומעשים, לבוש ועוד.)

המקומות בסיפור אף הם מאפיינים את דמותו. כך למשל, הים הפתוח מקביל לחלומותיו על עתיד ורוד. המקלט התת-קרקעי משקף את הטראומה המודחקת שלו ממלחמת העולם השנייה. החצר משקפת את המצב המתאים לו כרגע – מקום עם חופש מסוים, אך גם עם תיחום שמעניק תחושת ביטחון.

מהלך שיעור 1

שלב ראשון - פתיחה

א. צפייה בסרטון איך לשלוט בכעס.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון