"עֵת מִלְחָמָה..."

מקורות עיוניים

"הֵן כָּל כּוֹחֵנוּ, אִם נֹאבֶה וְאִם נְמָאֵן, הוּא רַק בָּרוּחַ ... וּבְכוֹחַ זֶה וְרַק בְּכוֹחַ זֶה אֲנַחְנוּ קַיָּמִים עַד הַיּוֹם.
וְגָדוֹל כּוֹחַ הָרוּחַ!"

אהרון דוד גורדון, האומה והעבודה, פרק כז (תרע"ו, 1916)

...בדבריך יש מעין השתוממות על אשר בשעת חירום זו (= מלחמת העולם הראשונה), יכול אדם להתרכז כולו בענייניו הפנימיים ולהסיח דעתו לגמרי מן המלחמה... ואני מתפלא על ההפך... דווקא שעה קשה זו, שאין לדעת כמה תימשך, ואם לא תהיה בעתיד עוד יותר קשה ­– דווקא שעה קשה זו היא בשבילנו שעה של התרכזות בעצמנו, של הסתכלות פנימית וחיצונית, של 'נחפשה דרכינו' – של הכשרת הקרקע לתחייה לאומית וליצירה לאומית.

אין מורה ואין מחנך כייסורים גדולים, כצרות גדולות, ועלינו רק להיות תלמידים מקשיבים, לתת את נפשנו לדעת ולהבין את תורת מורנו הגדול, להבין את פירוש הייסורים ואת סוד הייסורים, כדי שלא יהיו ייסורים לבטלה.

ובמובן זה גדולה, גדולה במידה שאין לשער, התורה היוצאת לנו מן המלחמה... בייחוד במקום שמבקשים תחייה, חיים חדשים. 

המלחמה מרעישה, אבל יש בה הרבה צדדים, וכל אחד רואה בה מהרהורי לבו. רבים רואים בה, בעצם המלחמה, את סמל הגבורה, את סמל התפארה שבגבורה. אבל העיקר הוא, יש לחשוב, לא מה שיש בה, כי אם מה שיש לראות מתוכה. כי מתוכה יש לראות את הגבורה שבחיים, ויש לראות את הצער שבגבורה, זו המבקשת את תיקונה ואינה מוצאת ומוכרחה לצאת לבטלה ולבהלה. רואים אנו מתוכה כמה כוח, כמה גדלות, יש בחיים, גדלות עד לידי עירוב התחומים, או ביטול התחומים שבין החיים והמוות.

איזו התעלות הנפש יש בחיים, המרימה את האדם למעלה מכל יחסים קטנים פרטיים, ואיזה יחס גדול כללי התגלה בחיים בשעת קלקלתם, בשעה שהם מתפרצים ומראים את כוחם בהריסה! וכמה גדולים, חושב אתה, היו יכולים להיות החיים, לוּ ידעו בני האדם לחיות! – אכן, כאן יש ויש לנו מה ללמוד...

אנחנו, הן כל כוחנו, אם נאבה ואם נמאן, הוא רק ברוח, מאותו הטעם הפשוט, שכוח אחר אין לנו. אבל כוח זה – יאמרו מה שיאמרו – יש לנו, ובכוח זה ורק בכוח זה אנחנו קיימים עד היום. וגדול כוח הרוח, המקום שיש רוח חיה, המבקשת חיים, הרבה יותר גדול מכוח האגרוף. עֵדה לכל אחד מאתנו נפשו החיה, במידה שהיא חיה, עדים השמים העמוקים והנוגים האלה, אשר היו ימים, שהם הגידו לנו דבר מה, יותר נכון, שהם שתקו לנו דבר מה, – דבר מה, שכוחו גדול עד היום על התרבות האנושית היותר גבוהה. ועדיין בשתיקתם הם עומדים ומחכים לתלמידים מקשיבים. ודווקא מתוך רעש המלחמה המחריבה אתה שומע את שתיקתם, המלמדת פרק בהלכות יצירה ובהלכות גבורה של יצירה.

ובלי כל פקפוק הייתי אומר, כי כמה שיגדל חורבננו על ידי כוחות מן החוץ, אם על ידי כך נתעורר כולנו, כל העם, בלי יוצא מן הכלל, נתעורר לחיות את כל עומק בדידותנו – כי עתה לא יצא שכרנו בהפסדנו. 'לפום צערא-אגרא' – גם כלל זה עדיין חי וקיים, כל זמן שחי הצער וחיה הגבורה שבצער והיצירה שבצער.

...כי גם בזמן הזה, אחרי כל מה שעבר עלינו, אנחנו איננו יכולים להסיח את דעתנו לרגע מהפעוטות והשטחיות היום-יומית, ולהתרומם לידי הרגשת המצב בכל היקפו ולכל עמקו. ומצד שני – חורבן מתוך ביטול עצמי, כי בבואנו לפשפש במעשינו יש בינינו שאינם מוצאים דרך אחרת אלא לבטל את עצמנו, לבטל את נשמתנו הלאומית מיום היותה עד היום, את צורתה האנושית ואפילו את מסירות נפשנו על דתנו, ואפילו את צערנו הגדול – את הכול. ועיקר כי רואים בזה איזו אמת גדולה, איזו אמת עליונה – כל כך בטלים אנחנו בעיני עצמנו, בטלים מתוך התבטלות שלא מדעת בפני אחרים, כל כך עמוקה גלותנו הפנימית! כל כך אין אנחנו מסוגלים לחיות את החיים בלי אמצעי, לחיות את האמת שבחיים ושבעצמנו. [...]

מובן שלעת-עתה אין להגיד במלים אחדות ובדברים ברורים מה עלינו לעשות, שהרי אין חיים על פי הזמנה ועל פי תכנית קבועה מראש, ואין יוצרים על פי הזמנה ועל פי תכנית קבועה מראש. בייחוד בשעה זו, שאין בטחון ביום המחר, שאין לדעת מה ילד היום.

העיקר הוא, כי עלינו להרגיש בכל כוח נשמתנו, כי השעה היא שעת עבודה גדולה לנו, עבודה פנימית, אינטנסיבית, הדורשת ריכוז גמור בה והיסח הדעת, במידה שאפשר להסיח, מכל מה שאינו בידינו, מכל מה שאנחנו איננו יכולים לפעול כנגדו מלבד ב'אוי ואבוי!' וזה לפי דעתי תפקידם של הכוחות הצעירים שבקרבנו, אלה העובדים והשואפים ליצירה, שבשעה קשה זו עליהם לתת את הטון, טון של גבורה עילאה. כי לגבורה עילאה אנחנו זקוקים עתה, ומי יודע עד כמה נהיה עוד זקוקים.

הערה: יש להעיר כי הדברים נכתבו בשעה שליהודים אין מדינה ובוודאי שאין צבא, אין מדובר במלחמת מגן על הקיום הריבוני, ושאלת היחס הנדרש למלחמת העולם הראשונה ולמקומם של יהודים בתוכה, נידונה כביכול מבחוץ, ובמנותק משאלת הכוח (הצבאי), וכאמור - בהעדרו. לא כך היום. ועם זאת יש בדברים על רוח העם ועל ערך החיים אמיתות גדולות ועמוקות שנכונות – וביתר שאת – גם כשיש בידיו כוח, ואפילו כוח רב. הדברים נערכו כך שייוותרו בהם עיקרי הדברים שהם בעלי ערך ומשמעות רבה גם בימים קשים אלו. המקור מתאים ללימוד בעיקר בכיתות הגבוהות או בחדרי מורים.

"הָעֲרָכִים הַפְּשׁוּטִים וְהַמְּנַצְּחִים הָעוֹשִׂים אֶת הַחַיִּים לִיקָרִים בְּיוֹתֵר" / לאה גולדברג

לאה גולדברג בירושלים בשנת 1946

אני מאמינה באמונה שלמה, שאם יש ערך לחיי האדם, הרי הוא, בעיקר, בדברים הקיימים מאז היות האדם: "כי מתוק האור וטוב לעיניים לראות את השמש" (קהלת י"א ז') ...

אני מאמינה, שהגוף החי, החם, הנושא בקרבו אפשרויות של אהבה וסבל לכל צורותיהם, גופו של האדם החי, חשוב לחיים מכל הגוויות של ההרוגים (ואפילו הם גיבורים), בשדה הקטל. ולא משום ש"טוב כלב חי מארי מת" (קהלת, ט', ד'), אלא משום שאדם חי – המסוגל לחשוב, לאהוב, לשנוא, לשנות סדרי עולם – ערכו רב יותר מערכם של החפצים הדוממים. ולעולם יהא שדה-שיבולים טוב ויפה  משממה, שעברו עליה הטנקים, ואפילו מטרתם של הטנקים הללו נשגבה ביותר ...

ומכאן לי ההכרה העמוקה ... (כי) לא זכות בלבד היא למשורר בימות הזוועה לשיר שירו לטבע, לאילנות הפורחים, לילדים היודעים לצחוק, אלא חובה, החובה להזכיר לאדם, כי עדיין אדם הוא, כי קיימים בעולם אותם הערכים הפשוטים והמנצחים העושים את החיים ליקרים ביותר, את המוות למושלם יותר, את המוות ולא את הרצח. להזכיר לאדם, כי בכל עת ובכל שעה לא הוחמץ עדיין המועד לשוב ולהיות אדם.  כי כל זמן שהשירה  אוהבת את האדם בארץ הזאת ואת החיים על פניה, כדאי וגם ראוי לו, לאדם, לאהבם, להעריכם, לשמור עליהם.

(נכתב במסגרת תשובתה של גולדברג לנתן אלתרמן - ראו ביחידת הלימוד לכיתה ט': שירה האוהבת את החיים:https://www.tarbuty.org.il/unit/222)

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון