מִי אֲנִי, וּמָה שְׁמִי? - מדריך למורה

פתיחה

מתיתיהו ומשפחתו מול היוונים

מתי אתם חוגגים את יום ההולדת שלכם? בחודש כסלו או בדצמבר? בחודש תשרי או בספטמבר? רבים מאיתנו כלל אינם יודעים באיזה תאריך עברי נולדו. 

ביולי אוגוסט ממתינים בתורים ארוכים בנתב"ג לקראת נופש בחו"ל, בדצמבר עורכים שופינג לכבוד סוף השנה האזרחית, ומדי יום אנו מתבלים את השפה שלנו במילים שאינן עברית כי יש דברים שהם מאסט או דווקא אוברייטד. 

המגמה להיטמע ולהיות חלק מהכפר הגלובלי המודרני מקדמת שיתופי פעולה פוריים, ערבות הדדית עולמית ודאגה משותפת למטרות כלל עולמיות כמו הדאגה לאקלים. יחד עם זאת, היא גורמת לנו במודע או שלא במודע לטשטש מאפייני זהות ייחודיים לנו. מה המקום שהמאפיינים התרבותיים היהודים אמורים לתפוס בחיינו?

המתח בין שתי המגמות התבטא כבר בתקופות קדומות וממשיך להדהד מאז ועד היום.

ביחידה זו נבקש לברר מהם מרכיבי הזהות התרבותית שיש לשמר ולפתח  כחלק מהזהות היהודית-ישראלית שלנו בעזרת טקסט מספר המקבים שמתאר את תהליך ההתיוונות תחת השלטון ההלניסטי ואת התנגדותו הנחושה של מתתיהו החשמונאי לתהליך זה. בעקבות מאבקו של מתתיהו להישאר נאמן לערכי המסורת היהודית שהפך למרד כולל של המכבים ביוונים. נברר את השאלה במה אנחנו חלק מהכלל ובמה אנו שומרים על הייחוד שלנו  וכיצד אפשר לשמור על מאפייני הזהות הייחודיים לנו מול רוחות האמריקניזציה והגלובליזציה.

ניתן ללמד את היחידה בכיתה כחלק משיעורי מעגל השנה סמוך לחנוכה, כחלק מתוכנית בר/בת מצווה, וכבסיס לדיון סביב בניית זהות אישית בגילאים אלה.

היחידה כוללת הרחבה בין-תחומית של לימוד בתנועה ובמחול.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון