פתיחה
מדרשי חז"ל נפתחים בציון שם הרבי שבשמו נאמר המדרש. מדי פעם מזכירים סיפור קצר על אישה, לחיוב או לשלילה, ובדרך כלל מבלי להזכיר את שמה. ככלל, ספרי המדרש והתלמודים חסרים את הסוגה של מדרש נשים ולכן, עד לאחרונה, לא היה אפשר לדעת מה חושבות נשים על פסוקי התורה, ואילו תובנות ומסרים הן מפיקות מדברי התורה. כיוון שדורות רבים לא היה לנו מידע על דעתן של נשים, שהרי קולן לא נשמע, חסר העולם זווית ראייה ייחודית בתחום המדרש ובהעמקת לימודי היהדות.
בשנים האחרונות, תלמידות חכמים רבות פועלות לשינויו של מצב זה. ומה שדרשו חז"ל לפני אלף חמש מאות שנה ויותר, יכול להוות נדבך חשוב למדרש מודרני, עכשווי, אקטואלי ורלוונטי של הוגים ולומדים בני דורנו, נשים וגברים כאחד.
לפנינו מדרש מודרני שכתבה אישה, הילה אונא, המגלה לנו את הסיבה ליחס המפלה כלפי נשים במקורות היהודיים. יחס זה התקיים גם כלפי קבוצת הנשים הראשונה בהיסטוריה היהודית שהצליחה לגרום למהפך בזכויות נשים בתקופת המקרא, בזכות חוכמתן ואומץ ליבן. ואף שהעריכו אותן, עדיין לא אפשרו להן להתחתן עם מי שהן רוצות.
מוכנות ומוכנים לצלול להרפתקה מדרשית מודרנית נשית?
פמיניזם, זכויות נשים, שוויון
מדרש, מדרש מודרני, מגדר, פמיניזם, זכויות נשים
רגישות מגדרית, אמפטיה, דיון ודילמה, כישורי חיים, הבנת האחר, פרשנות והיסק ממקורות מרובים.
היכרות עם דמויות מופת, מסורת וחידוש, פרשנות ומדרש, זיהוי רבדים טקסטואליים בתקופות שונות – הבחנה בין מקרא ומדרש.