לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר

נקודות לדיון ולהעמקה

שלב א' – דיון בקבוצות

בשלב זה נדון בדילמות מחיי היומיום, הנוגעות לתיאור שבמשנה. נחלק את התלמידים לחברותא - זוגות או קבוצות דיון קטנות (עד ארבעה תלמידים בקבוצה) כל חברותא תקבל מקרה מחיי היומיום, המעורר דילמה.  כל חברותא תנסה לברר מה מביא אותנו לקבל את ההחלטות שלנו (רווח אישי או אחר, פחד מהפסד, אחריות, מחויבות למישהו, לחץ חברתי וכד').

בתום השיחה כל קבוצה תציג בפני הכתה את הדילמה בה עסקה ואת המסקנה שהגיעה אליה בדבר הדרך הראויה לפעולה באותו מצב.

דילמות לדוגמה:

  • יש בכיתה ילד/ה פחות מקובל/ת ואת/ה רוצה לעזור לה/לו להשתלב מבחינה חברתית, אך חושש/ת שמא תפסיד/י בעקבות זה את מעמדך בכתה. האם תוכל/י לא להפטר מן המלאכה מבלי לגמור אותה? האם תוכל/י לנסות לעזור לילד/ה להשתלב, מבלי לדעת אם תצליח?
  • אתם אחראים לניקוי הכיתה בסוף היום, אך ההסעה עומדת לצאת ואם תמשיכו לנקות לא תהיה לכם דרך לחזור הביתה. האם תוכלו להיפטר מהמלאכה מבלי לגמור אותה? מה יהיו השיקולים שלכם כשתקבלו החלטה מה לעשות?
  • חבר/ה לכיתה מרותק/ת למיטה. בכל יום תלמיד/ה הולכ/ת לבקר את החולה ולמסור שיעורים שנלמדו. החולה מבקש/ת ממך עזרה, אך עדיין לא הספקת להכין את שיעורי הבית שלך וכבר נהיה מאוחר. האם תוכל/י לא להפטר מן המלאכה מבלי לגמור אותה? מה יהיו השיקולים שלך כשתקבל/י החלטה מה לעשות?
  • חברת בנייה גדולה עומדת לבנות מגדלי דירות בשמורת הטבע הסמוכה למגוריך. השכנים מתנגדים לבנייה ולכן הם מארגנים הפגנות ושולחים מכתבי מחאה לעירייה, אך העיריה אומרת שהעניין לא ניתן לשינוי וכי ההחלטה בעינה עומדת. האם תשתתפ/י במאבק? למה?

שלב ב' – דיון מסכם

נקיים דיון בנושא: אחריות אישית - רווח והפסד שבמאמץ.

נשאל את התלמידים:

  • מה אנחנו מרוויחים בכך שאנו מתאמצים ועושים "כמיטב יכולתנו"?
  • מה אנחנו עלולים להפסיד כשאנחנו מוותרים ולא מתאמצים להשיג מטרה חשובה?
  • מה מרגיש לדעתכם, מי שמשתדל בכל הכוח לשנות משהו שאולי אינו לפי כוחו?
  • מה מעריך יותר רבי טרפון - את התהליך, או את התוצאה, את המאמץ,  או את התוצר?
  • מה אנחנו מעריכים?

לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר

משנה, מסכת אבות, פרק ב', משנה ט"ז

 

"הוּא [רַבִּי טַרְפוֹן] הָיָה אוֹמֵר:

לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָהפירוש מילולי: עבודה; הפירוש במקור זה רחב יותר: תפקיד, לימוד, שליחות

וְלֹא אַתָּה בֶן חוֹרִין חוֹפְשִׁי, מְשֻׁחְרַר לִבָּטֵל להתבטל, להימנע, להפסיקמִמֶּנָּה ..."

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון