כסלו (דצמבר)
ערכים, מושגים, הדגשים:
היחס לאחר, מעורבות חברתית, אחריות, מנהיגות, כוחו של רצון,
סולידריות, דמות מופת, "אבנים שחקו מים", דוגמה אישית, קבלת האחר, לימוד ולמדנות, גבורה, משפחה, שוויון מגדרי, מסורת וחידוש, התמודדות עם אתגרים, הליכה נגד הזרם
דבקות במטרה
אהבת הלימוד. לימוד תורה
פיקוח נפש דוחה שבת
בית מדרש
תקופת הזוגות, כוח רצון
מעמד האישה
עוצמה נשית, גבורה, אסתר המלכה, חנה בת מתתיהו, חנוכה, חגים מיוחדים, מועדים מיוחדים, מעמד האישה, התמודדות עם אתגרים, הליכה נגד הזרם
חלוצים ובונים בעולם המדרש ובעולם המעשה: ביוגרפיות, סיפורים וכתיבה אישית של דמויות מפתח בתרבות היהודית לדורותיה.
מהי דמות מופת?
הערה: אמנם רק בשלב זה מוצע לפתוח את השאלה הכללית, כבסיס להמשך הלימוד בחודשים הבאים, אך שימו לב שכבר בתחילת השנה הוצעו יחידות לימוד בזיקה למועדי תשרי שיש בהן הארה של דמויות מופת [בהם: ר' זירא (בתקופת חז"ל), הבעל-שם-טוב (במאה ה-18), חנה סנש ויצחק רבין (בציונות ובמדינת ישראל במאה ה-20)].
מכאן ואילך יילמדו הדמויות על רצף היסטורי כדי לאפשר ראשיתה של הבנה של התפתחות התרבות לאורך ההיסטוריה והזיקה של הדמויות לתקופתן.
מומלץ להכין ציר זמן שייתלה בכיתה ועליו ישובצו בכל פעם הדמות שנלמדת.
מומלץ להיעזר בסרטונים (בהפקת תל"י ומשרד החינוך) בסדרת: מסע אל "ארון הספרים היהודי-ישראלי" המציגים תקופות מפתח מן המקרא ועד ימינו בארון הספרים היהודי.
דמויות מופת בעולמם של חז''ל:
יש ללמוד לפחות 2 דמויות מרכזיות
(אפשר גם לקשר את הנושא לחג החנוכה שהוא חג שתיקנו חז"ל, ואשר מדגיש את חשיבותם וסמכותם.)
תקופת הזוגות (מאות 2-1 לפני הספירה):
דור החורבן (מאה 1 לספירה):
דור יבנה (אחרי החורבן, מאה 2 לספירה):
תקופת האמוראים (מאות 3-5)
שיעור מצולם: מהי חברות
בהקשר לדמויות מופת נשיות – מומלץ לשלב כאן שיעור על "חג הבנות" (בזיקה לסיפור יהודית בחנוכה) –
"חג הבנות" – ספר יהודית, יחידת הוראה באתר