תלמידי רבן יוחנן בן זכאי

שאלות ומשימות אורייניות

נקרא יחד עם התלמידים את המשנה.

נוודא שהתלמידים מבינים את המשמעות המילולית של המשנה ונבאר מילים קשות, במקרה הצורך.

נחזור לעיין ברשימת התכונות והדימויים שכתבנו על הלוח בפתיחת השיעור ונשווה:

  • במה דומה הרשימה של התלמידים לזו שבמשנה ובה היא שונה?
  • איזה מבין הדימויים המתארים תלמיד/ה, מביא אתכם להזדהות הגדולה ביותר, ומדוע?

נעבור לעבודה בזוגות בדף העבודה, שנועד להבהיר את המשנה ולהעמיק בלימוד בה.

נבקש מהתלמידים לשתף בתשובותיהם לדף העבודה ובדימויים שיצרו לתיאור התלמידים השונים.

משנה, מסכת אבות, פרק ב', משנה י"א-י"ב

יא. חֲמִשָּׁה תַלְמִידִים הָיוּ לוֹ לְרַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, וְאֵלּוּ הֵן:

רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס,  וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה, וְרַבִּי יוֹסֵי הַכֹּהֵן,  

ורַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן נְתַנְאֵל,  וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ.

הוּא הָיָה מוֹנֶה שְׁבָחָן:

רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס –

בּוֹר סוּד שֶׁאֵינוֹ מְאַבֵּד טִפָּה;

רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה – אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ;

רַבִּי יוֹסֵי הַכֹּהֵן – חָסִיד;

רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן נְתַנְאֵל – יְרֵא חֵטְא;

וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ – מַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר.

 

יב. הוּא (רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי) הָיָה אוֹמֵר:

אִם יִהְיוּ כָל חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל בְּכַף מֹאזְנַיִם,  

וֶאֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס בְּכַף שְׁנִיָּה –

מַכְרִיעַ אֶת כֻּלָּם.

אַבָּא שָׁאוּל אוֹמֵר מִשְּׁמוֹ [של רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי]:

אִם יִהְיוּ כָל חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל בְּכַף מֹאזְנַיִם,

וְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס אַף עִמָּהֶם,

וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ בְּכַף שְׁנִיָּה –

מַכְרִיעַ אֶת כֻּלָּם.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון