השוכר את הפועלים: העסקה הוגנת

פתיחת השיעור

למורה - הדיון בענין חיוב שבועת השכיר ובדינו של גר תושב הוא מעט יותר סבוך ומוציא אותנו מהנושא המרכזי של השיעור ולכן מומלץ שלא להתעמק ולהתעכב עליו. המלצתי היא לסיים את לימוד המשנה ב"אינו עובר עליו".

בפתיחת השיעור נזכיר לתלמידים כי בקיץ הקרוב יתאפשר להם לראשונה לעבוד באופן רשמי וחוקי (רוב תלמידי ח' הם בני 14 בקיץ וזהו הגיל המותר בעבודה.)

נשאל אותם באילו עבודות הם חושבים שכדאי להם לעבוד. נאסוף כמה רעיונות על הלוח.

נמשיך ונשאל האם הם יודעים מהם הזכויות שלהם. נאסוף את המידע על הלוח ונחלק אותו על פי המפתח הבא:

מכיוון שהתלמידים צעירים ולא מספיק מנוסים נוכל לשאול אותם שאלות מנחות או להציג בפניהם דילמות לגבי אופי מסוים של עבודה או תנאים מסוימים שלה ונשאל אותם האם לדעתם דרישות מעין אלו, או מניעת תנאים מסוימים הם לגיטימיים.

לדוגמה:

  • הפסקה בכלל והפסקת אוכל בפרט. האם המעסיקים מחויבים לאפשר הפסקה בזמן העבודה? לספק את הארוחה? ואם העבודה היא במסעדה או דוכן אוכל?
  • האם לגיטימי לצפות ממני לעבוד בכל שעה ביום? האם לגיטימי לדרוש ממני לקום לפנות בוקר או לעבוד במהלך הלילה?
  • מתי מצופה שאקבל משכורת? האם מותר לדחות לי את תשלום המשכורת?
  • האם מותר לחייב אותי לעמוד לאורך כל שעות העבודה?
  • האם מותר לחייב לעבוד יום שלם?

במהלך הדיון על המורה לנסות למקד את הדיון בשאלת האחריות של המעסיקים כלפי העובדים.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון