השוכר את הפועלים: העסקה הוגנת

סיכום שיעור

א. זכויות עובדים

ננסה ליישם את העקרונות שנלמדו במשנה על זכויות העובדים העתידיות של התלמידים כבני נוער. לצורך כך נעיין בלשון החוק.

  1. נבקש מהתלמידים לסמן נושאים המוכרים להם מן המשנה בצבע אחד ונושאים שהמשנה לא התייחסה אליהם בצבע אחר. נשאל האם מתוך לימוד המשנה היו משנים או מוסיפים משהו לחוק?
  2. נחלק את הכיתה לשלשות. כל שלישיה תקבל משפט מתוך המשניות. יהיה עליהם לחשוב על דרך מקורית להמחיז מקרה שעוסק בנושא שקבלו. באמצעות ההמחזה יהיה עליהם להעביר גם את המקרה וגם את הדין המתבקש מהמשנה.

א. הַשֹּׂוֹכֵר אֶת הַפּוֹעֲלִים וְאָמַר לָהֶם לְהַשְׁכִּים וּלְהַעֲרִיב,

מְקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא לְהַשְׁכִּים וְשֶׁלֹּא לְהַעֲרִיב

אֵינוֹ רַשַּׁאי לְכוֹפָן;

ב. מְקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לָזוּן יָזוּן,

לְסַפֵּק בִּמְתִיקָה יְסַפֵּק;

ג. הַכֹּל כְּמִנְהַג הַמְּדִינָה.

ד. שְֹכִיר יוֹם גּוֹבֶה כָּל הַלַּיְלָה.

שְֹכִיר לַיְלָה גּוֹבֶה כָּל הַיּוֹם.

ה. שְֹכִיר שָׁעוֹת גּוֹבֶה כָּל הַלַּיְלָה וְכָל הַיּוֹם.

ו. שְֹכִיר שַׁבָּת, שְֹכִיר חֹדֶשׁ, שְֹכִיר שָׁנָה, שְֹכִיר שָׁבוּעַ - יָצָא בַּיּוֹם גּוֹבֶה כָּל הַיּוֹם; יָצָא בַּלַּיְלָה גּוֹבֶה כָּל הַלַּיְלָה וְכָל הַיּוֹם.

 

ז. אֶחָד שְֹכַר אָדָם וְאֶחָד שְֹכַר בְּהֵמָה, וְאֶחָד שְֹכַר כֵּלִים - יֶשׁ בּוֹ מִשּׁוּם "בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְֹכָרוֹ" (דברים כ"ד, ט"ו) וְיֶשׁ בּוֹ מִשּׁוּם "לא-תָלִין פְּעֻלַּת שָֹכִיר אִתְּךָ עַד-בֹּקֶר" (ויקרא י"ט, י"ג)

אֵימָתַי?

ח. בִּזְמַן שֶׁתְּבָעוֹ;

ט. לא תְּבָעוֹ אֵינוֹ עוֹבֵר עָלָיו.

י. הִמְחָהוּ אֵצֶל חֶנְוָנִי אוֹ אֵצֶל שֻׁלְחָנִי

אֵינוֹ עוֹבֵר עָלָיו.

א. מהגרי עבודה

צפו בסרטון הבא על מהגרי עבודה. נבקש מהתלמידים לכתוב תוך כדי הצפייה נושאים שהמשנה מתייחסת אליהם ומופיעים גם בסרטון.

האם זכויות העובדים בסרטון מופרות, על פי מה שלמדנו כעת במשנה?

סרטון: ניצול חמור של מהגרי עבודה תאילנדים
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון