חלק ד'
החלק האחרון במשניות שלפנינו מציג אזהרות למי שמנצל את הציבור וברכה למי שאינו מסתמך על מתנות, ומעלה בכך את שאלת הצדקתה של הצדקה, הן מבחינת הקהילה והן מבחינת האדם המקבל.
המשנה מתארת שלושה סוגי בני אדם:
[א] וְכָל מִי שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לִיטּוֹל וְנוֹטֵל – אֵינוֹ נִפְטָר מִן הָעוֹלָם עַד שֶׁיִּצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת.
[ב] וְכָל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִיטּוֹל וְאֵינוֹ נוֹטֵל – אֵינוֹ מֵת מִן הַזִּקְנָה עַד שֶׁיְּפַרְנֵס אֲחֵרִים מִשֶּׁלּוֹ, וְעָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר: "בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּה' וְהָיָה ה' מִבְטַחוֹ" (ירמיה יז',ז'). ...
[ג] וְכָל מִי שֶׁאֵינוֹ לֹא חִגֵּר, וְלֹא סוּמָא, וְלֹא פִּסֵּחַ, וְעוֹשֶׂה עַצְמוֹ כְּאַחַד מֵהֶם – אֵינוֹ מֵת מִן הַזִּקְנָה עַד שֶׁיִּהְיֶה כְּאַחַד מֵהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר: "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדּוֹף" (דברים ט"ז, כ'). ...
העתיקו משפטים מהמשנה (המופיעה בצד השמאלי של העמוד) ושבצו אותם במקום המתאים בטבלה.
בטור השלישי הסבירו במילים שלכם: מה יוצא לאדם שמתחזה לעני או לבעל-מום? ולחילופין – מה מרוויח אדם שנמנע מלקחת צדקה למרות שהוא עני?
מקרה
דין
מה "יוצא לו" מזה?
כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לִיטּוֹל וְנוֹטֵל
אֵינוֹ מֵת מִן הַזִּקְנָה עַד שֶׁיְּפַרְנֵס אֲחֵרִים מִשֶּׁלּוֹ
וְכָל מִי שֶׁאֵינוֹ לֹא חִגֵּר, וְלֹא סוּמָא, וְלֹא פִּסֵּחַ, וְעוֹשֶׂה עַצְמוֹ כְּאַחַד מֵהֶם