"התקווה במכביה" - מדריך למורה

"התקווה במכביה" - מדריך למורה

פתיחה:

"אני שייך" נכתב על ידי אהוד מנור לקראת המכביה ה-13. מטרת השיר היא להדגיש את שייכותו של כל יהודי לעם ישראל ואת הקשר למדינת ישראל. בבית השני של השיר שילב מנור את השורה "נֶפֶשׁ יְהוּדִי הוֹמָה בִּי פּנִימָה" מתוך "התקווה".

פתיחת השיעור:

  • נאזין לשיר "אני שייך". קישור להשמעה כאן ונעודד את התלמידים לשיר. נספר להם כי זהו אחד מהמנוני המכביה ונשאל אותם מה בשיר מתאים לאירוע.
  • קיים בכיתה דיון על שם השיר "אני שייך". ונבקש מן התלמידים להשלים בעל פה את המשפט:

אני מרגיש שייך (למשפחתי, לכיתתי, לקבוצת הכדורגל, כשיש תחרות ספורט, ביישוב שלי, לישראל וכו')

  • נספר לתלמידים בקצרה על המכביה ועל כך שישראל היא בית לכל יהודי העולם. גם למיליוני היהודים שחיים בקביעות במדינות שונות. נספר כי למכביה יגיעו יהודים מעשרות ארצות ונשאל:

האם לדעתכם הם ירגישו אורחים כאן או שייכים? מדוע?

מה ראינו? 

מי משתתף? 

מדוע המשתתפים כה שמחים? 

מה משותף להם? 

מה מסמל הלפיד?  

 

  • נעמוד על הדמיון בין הבית השני של השיר לבין ההמנון של מדינת ישראל.

מה דומה? 

מה שונה?  

  • נביע דעה:

מדוע לדעתכם הוכנס המשפט "נפש יהודי הומה בי פנימה" להמנון של המכביה?

למה מקווים המשתתפים במכביה?

  • נברך:

מה אנו מאחלים למשתתפים במכביה הקרובה?

  • משימה יצירתית:
    • הכנות: מרכז של חומרי יצירה שונים ומגוונים (גזרי עיתונים, ניירות צבעוניים, צבעים, מדבקיות וכו') ומרכז אחד של דגלוני מדינות שונות. לוח קרטון גדול שעליו תודבקנה יצירות התלמידים ליצירת קולאז'. במרכז הלוח יודבק דגל ישראל. מספר עותקים של ענפי הספורט במכביה מהדף כאן.
    • כל תלמיד יבחר את תחום הספורט החביב עליו ויבטא אותו בעזרת חומרי יצירה שונים (גזרי עיתונים, ניירות צבעוניים, צבעים וכו') הקולאז' יורכב מיצירות התלמידים ומשילוב דגלוני הארצות ויתלה בכיתה.
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון