פתיחת היחידה
יחידה זו היא יחידה רב־תחומית, פרי עבודה משותפת של שלושה תחומים: תרבות יהודית-ישראלית, היסטוריה ותנ"ך.
ביחידה זו יכירו התלמידים את המושג חזון ואת תפקידו בדרך להגשמת יצירת חברת מופת. היחידה עוסקת בשאלות כגון: מדוע יש צורך שיהיה למדינה חזון? מה הקשר בין חזון לחברת מופת? מה הקשר בין החזון למציאות? מהם הערכים המשותפים שיוצרים חברת מופת? נשאל את עצמנו, האם כולם צריכים להאמין/לקיים את אותם ערכים? מה היתרונות והחסרונות בכך? האם יש לנו אחריות ומחויבות לפעול למען מימוש החזון?
מצד אחד נפגוש הוגי דעות וגם נביא אחד שמתייחסים לצורך בחזון ובחברת מופת, ומצד שני נפגוש תיאורים של המציאות שרחוקים מחברת מופת. נעסוק בפערים שבין החזון כמטרת על לקיום שלו בפועל, בין הרצוי למצוי, ונדון בחשיבות של החזון כמנחה ומכוון אותנו בחיים למרות הקושי לממשו.
נפגוש את החזון ואת הערכים הבסיסיים לקיומה של חברה בכל אחד מהשיעורים ביחידה.
אתם מוזמנים לקרוא, ללמוד ולחשוב על החזון שלכם עבור הכיתה/השכונה/המדינה שבה אנו חיים.
ביחידה הזאת נלמד:
בשיעור תרבות יהודית־ישראלית נקרא את הנאום שנשאה פרופ' רות גביזון בטקס קבלת פרס ישראל ונבדוק מדוע לדעתה חזון חשוב לביסוסה של המדינה גם לאחר הקמתה. נלמד כיצד החזון, כפי שהיא מבינה אותו, עומד בזיקה לחזונו של בן גוריון, למגילת העצמאות ולדבריהם של הוגים נוספים.
בשיעור תנ"ך נקרא את פרק א בספר ישעיהו ונתייחס גם לפרק ב, פסוקים 1–4. נלמד על חברת מופת לפי החזון של הנביא ישעיהו: חשיבות לקיום חברה שבה בתי המשפט שופטים בצדק ובהגינות על פי עיקרון של "משפט וצדק", שבו מגנים גם על זכויותיו של הפרט החלש כלכלית־חברתית.
בשיעור היסטוריה נלמד על חברת מופת בראי החזון, האתגר והקושי, דרך דמותו של יגאל אלון, ונקרא קטע מתוך ספרו ״כלים שלובים״ הדן בחשיבות החזון, ברעיונות שעליהם מתבססת החברה ובתהליך ההתרחקות מהם כשהחזון פוגש את המציאות.
לאחר הלימוד, ננסה לגבש דעה משל עצמנו ביחס לחזון וחשיבותה של חברת מופת.
רעיונות גדולים ביחידה
יושרה-והגינות, אחריות-אישית, צדק-ומוסר, אהבת-הארץ, שייכות-לארץ, עצמאות, קדמה, שוויון, חירות, מנהיגות, מסורת, פלורליזם, כבוד, הוגנות, מעורבות-חברתית, עזרה-לזולת
חזון, חברת-מופת, דמוקרטיה, פרס-ישראל, מצעד-צה"ל, חידון-התנ"ך, קיבוץ-גלויות, חזון-ישעיהו, אחרית-הימים, כלים-שלובים, פלמ"ח, מפ"ם, מפלגת-העבודה, הסתדרות-העובדים, ההתיישבות-העובדת, התנועה-הקיבוצית, תנועות-הנוער-החלוציות
מיומנויות קוגניטיביות
למידה-חוצת-תחומים, זהות-בירור-וגיבוש, חשיבה-משפטית, חשיבה-היסטורית, מתלמוד-למעשה, טיעון-ניתוח-ובניה, מדרש-פסוקים, חקר-דמות-מופת
מיומנויות חברתיות
היכרות עם דמויות מופת, מסורת וחידוש
הכרה בחשיבותו של התנ"ך כמבטא ערכים אוניברסליים בכלל ואת ערכיו של העם היהודי בפרט.
איחוד וייחוד, הבנת אירועים ומגמות חברתיוות