מחזון למציאות

דגשים לדפי עבודה

בדף עבודה 2 נשים לב שההחלפה של המצעד בחידון מסמלת מתן דגש אחר ביום העצמאות. מעבר מדגש על הקיום הפיזי, מדיני, ביטחוני, כוחני (המצעד הצבאי) לקיום בעל משמעות ערכית ומהות מוסרית (חידון התנ"ך). המדינה כבר קיימת, ולצד הצורך הביטחוני קיים צורך במשמעות ערכית. זהו מעבר מהדגש על המדיני והפיזיות הצבאית לדגש ומיקוד על מסרים ערכיים ורוחניים: חכמה, שירה, היסטוריה וכו'. 

דף עבודה 3 – ההישגים של התנועה הציונית מתייחסים לשאלה איך המדינה תיראה משהיא כבר קמה. המדינה צריכה חזון שיתייחס לשאלות: מדוע קמה המדינה? איזו מדינה אנחנו רוצים לראות כאן? לכן המילה "אבל" במשפט של גביזון חשובה, היא מילת קישור המצביעה על ניגוד והסתייגות מהנאמר לפני כן. 

החזון של רות גביזון עבור מדינת ישראל: מדינה יהודית, סולידריות חברתית שבה יש שוויון מדיני וחברתי לכל תושביה ללא הבדל דת, מגדר, מצב כלכלי וגיל. היא מבססת את החזון על האמור במגילת העצמאות: "מדינה יהודית פתוחה לקיבוץ גלויות, אך גם מקיימת שוויון מדיני וחברתי מלא לכל תושביה."

בדף עבודה 4 נעמיק בהבנה של המושג חזון. נבין שהחזון הוא שמכוון את הדרך ולאורו הולכים, הוא מכוון את המעשים שלנו. החזון נותן לנו תמונה ומראה לנו את החברה כמו שאנו רוצים לראות אותה. וכשיש לנו חזון, צריך לחשוב איך מממשים אותו.
המטרה של יצירת החזון הכיתתי היא להבין את החיבור בין החזון למעשים בפועל ואת המורכבות של יצירת חזון משותף. 

דוגמה לחזון כיתתי

החזון הכיתתי – המטרה

דוגמאות למעשים הנובעים לאור החזון

כל תלמיד בכיתה יוכל להביע את דעתו בביטחון ולהרגיש ביטחון.

  • התלמידים לא יתפרצו אחד לדברי השני.
  • תוצב תיבה של פניות אנונימיות שבה כל אחד יכול להביע את דעתו.
  • התלמידים לא יגיבו בתוקפנות לדעה שהם אינם מסכימים איתה.
  • תוקם ועדה מיוחדת בכיתה שניתן יהיה לפנות אליה אם תלמיד אינו מרגיש ביטחון.

לקראת דף עבודה 5 מומלץ לחזור על ההגדרה של המושג "חזון":

חזון הוא שאיפה אידיאלית לעתיד של אדם, חברה או ארגון. החזון מתווה את הדרך הרצויה. הגדרת החזון משפיעה על הבחירות והמעשים של השותפים לחזון. החזון מבסס את הערכים המובילים של החברה. 

נסכם את הלימוד: על מי האחריות ליצור חברת מופת?

נשאל את התלמידים:

  • האם אתם מרגישים אחריות ליצירת חברת מופת בישראל? 
  • האם זה התפקיד שלנו או של המנהיגים שלנו? האם יש לכל אחד מאיתנו יכולת לשנות? 
  • האם תלמיד בכיתה ח' יכול לחתור להשגת שוויון בין כל אזרחי המדינה? 

לאחר עיסוק בשאלות אלו נעבור לצפות בסרטון טד על מנהיגות יום־יומית:

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון