פתיחה לשיעור
הפנו את התלמידים לדף עבודה – פתיחת השיעור: מי אחראי כאן?
לחילופין, תוכלו לקיים סקר זה בחדר הכיתה באופן פיזי. בחרו חלק מן השאלות בדף וביחס לכל אחת מהן בקשו מהתלמידים לעמוד במקום המתאים לדעתם - בין 0 ל-100 - כששני הקצוות הללו מסומנים בשתי קצות הכיתה. בכל פעם תוכלו לשאול אחדים מהתלמידים מדוע עמדו היכן שעמדו, ולשוחח על כך.
במהלך לימוד היחידה שלפניכם תלך ותתבהר התשובה לשאלות הללו, לפחות לגבי חלק מהתופעות. ועל יתרתן, אתם מוזמנים לחפש במרשתת. לא על הכול יש הסכמה בין אנשי המדע. הנתונים והמחקר מתעדכנים כל העת שכן מדובר במציאות ובהבנה שמשתנות תדיר.
יש להניח שתלמידים רבים יתקשו לזהות את הקשר בין מעשיהם כיחידים ובין התופעות המדוברות בתרגיל, ולפחות חלקן. פתיחה זו נועדה כמובן לעורר לחשיבה ולמודעות בנוגע להשפעות מרחיקות הלכת וארוכות הטווח של פעולות יום-יומיות שלנו על תופעות גדולות כגון אלו.
לאחר הפתיחה תוכלו לעבור ללימוד המקור המרכזי.
סרטון
כדי להיכנס לאווירה, ולבסס גם ידע עובדתי בנושא, אפשר להקרין סרטונים הממחישים את הנושא. ברשת ישנם סרטונים רבים. נציע כאן אחד, ובעקבותיו הפנו את התלמידים לדף העבודה המתאים.
מה קורה לכדור הארץ?