הרחבה בתחום הדעת: גיאוגרפיה אדם וסביבה
העולם שלנו זקוק לנו, ואנו זקוקים לו.
בשיעור זה ננסה ללמוד על היחסים בין אדם וסביבה, מתוך מטרה להבין טוב יותר את האחריות שלנו כלפי העולם.
על מי מוטלת האחריות? החלטת האו"ם? החלטת המדינות? החלטה פרטית?
מהי קיימות?
קיימּות פירושה היכולת להמשיך לקיים תהליך או מצב לאורך זמן ברמה קבועה מסוימת. המושג נוגע לכל תחומי החיים, אך משתמשים בו בעיקר בנוגע לסביבה הטבעית ולמה שיכול להשפיע על סיכויי ההישרדות וההמשכיות של המין האנושי, בכלל זה אורח חיינו והפן החברתי והתרבותי של חיינו. הגישה של הקיימּות מציעה לאמץ דרך חיים שונה מזו שניהלנו עד כה, שתאפשר קיום פעילות אנושית לאורך זמן רב. לפי דרך זו עלינו לאמץ שלושה כללים לשינוי התנהגותנו, ואלה הם: א) למנוע פגיעה במשאבים המתחדשים כמו אוויר ומים. ב) להימנע מפגיעה באפשרות של הדורות הבאים לחיות כמונו על פני כדור הארץ. ג) לנסות לשמור על שוויון ועל חלוקה צודקת של המשאבים בין בני אדם בדורנו.
חינוך אקלימי, שאמור לחשוף את התלמידים למציאות הקשה והמורכבת של ההווה והעתיד, צריך להיות מותאם לגיל, ולכלול תמיכה רגשית מקיפה מבלי להסתיר מהתלמידים את המציאות. אי אפשר להסתיר מתלמידים חלקים חשובים מהשלכותיו של משבר האקלים, כיוון שניאלץ להתמודד איתם, ועלינו לדעת למה להיות מוכנים. עם זאת, חשוב להציג גם נתונים המעוררים תקווה ולעורר תחושת מחויבות לפתרון המשבר. חשוב להציג את האסונות, אבל לא פחות מכך – את הפתרונות.
כדי לפתח תקווה לשיפור המצב. חשוב מאוד להזכיר שיש עוד סיכוי, ואם נפעל כולנו ביחד, זה יהיה הרבה יותר מסתם סיכוי. יש צורך ליצור שינוי אמיתי ומשמעותי באורח החיים של כלל תושבי המדינה. נחוצה גם בחינה ביקורתית של התפיסות התרבותיות והכלכליות שעומדות בבסיס ההתנהלות הלאומית והאישית.