לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר

שאלות ומשימות אורייניות

קראו בקול את המשנה. (הקפידו שהקריאה תעשה ע"י המורה, על-מנת לשמור על הגיה נכונה.) וודאו שהתלמידים מבינים את המילים שבמשנה ואת המשנה בכללותה.

לאחר מכן, קראו את הדוגמאות שנכתבו על הלוח ונבקש מהתלמידים לסווג אותן –

  • מה מבניהן עונה להגדרה: "לֹא עָלֶיךָ לִגְמוֹר"
  • מה מבניהן עונה להגדרה: " וְלֹא אַתָּה בֶן חוֹרִין לִבָּטֵל מִמֶּנָּה".

הסבירו שהמשנה בנויה כמשל, וודאו שהתלמידים שהם יודעים מהו משל ומהו נמשל.

נשאל: 

  • איזו "תמונה" "מציירת" המשנה?
  • מהו המשל? מהו הנמשל?
  • מדוע, לדעתכם, רבי טרפון פוטר את האדם מלהשלים את המלאכה?

 המשנה "מציירת תמונה" לפיה חיי האדם הינם עבודה אינסופית, מלאה במטלות שלא מסתיימות. נוכל לדמיין פועל שבכל פעם שהוא מסיים מלאכה מופיעה מלאכה נוספת ותובעת את התייחסותו. הדבר עלול להביא את האדם לידי ייאוש – שהרי עבודתו ופעולתו בעולם. אף פעם אינן מסתיימות.

עם זאת, מציע רבי טרפון עוד "תמונה" – המלאכה אמנם אינה מסתיימת, אך לא עליו האחריות הבלעדית לסיים אותה. הפועל הולך הביתה, לנוח ואל חייו הפרטיים. מחר הוא ימשיך במלאכה – לפי כוחו ויכולותיו. הוא אמנם לא צריך להתעצל ולא לפעול כלל, אך עליו לזכור שאינו חייב לסיים את המלאכה כולה.

בנוסף, ניתן לראות את מלאכת האדם כחלק ממלאכה גדולה יותר – של המשפחה, הקהילה, האנושות. "לא עליך המלאכה לגמור" – אתה האדם אינך בודד במלאכתך; אתה תתחיל ויהיו שימשיכו אחריך. 

נפנה להבנת המשנה באמצעות דף עבודה.

לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר

משנה, מסכת אבות, פרק ב', משנה ט"ז

 

"הוּא [רַבִּי טַרְפוֹן] הָיָה אוֹמֵר:

לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָהפירוש מילולי: עבודה; הפירוש במקור זה רחב יותר: תפקיד, לימוד, שליחות

וְלֹא אַתָּה בֶן חוֹרִין חוֹפְשִׁי, מְשֻׁחְרַר לִבָּטֵל להתבטל, להימנע, להפסיקמִמֶּנָּה ..."

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון