המניח את הכד

סיכום שיעור

נשאל לסיכום את התלמידים מה הם למדו על מושג האחריות בעקבות הלימוד. האם משהו התחדד או השתנה בתפיסתם?

נדון בשאלה האם יש לדעתם הבדל בין אחריות לבין אשמה? וכיצד יתייחסו למושגים אלו בעתיד. 

מומלץ למורה לכוון את הדיון לעיסוק באחריות חברתית למרחב הציבורי והתנאים שצריכים לשרור בו על מנת שיהיה מרחב נעים ובטוח. נדגיש את ההבדל בין אשמה לאחריות ונראה כי גם כאשר אין אשמה יש צורך לקחת אחריות על איך נראה ומתנהל המרחב. 

לסיכום ניצור אמנה חברתית לרשות הרבים של הכיתה. נסמן את הכיתה כרשות הרבים שלנו ונעלה יחד עם התלמידים רעיונות למקרים בהם יש צורך לקחת יתר אחריות על המרחב. למשל: סוגיית ניקיון הכיתה, שמירה מפני מפגעים (משחק לא מבוקר בעפרונות מחודדים כדוגמה) ועוד. 

נבקש מהתלמידים לנסח את האמנה באופן חיובי (מה מומלץ לעשות ולא מה מומלץ שלא לעשות) וכן לכתוב כיצד יש לפצות או לתקן כאשר מישהו בכיתה מתרשל באחריותו. על האמנה יחתמו כל התלמידים. 

נסיים במסר מוויל סמית'

מסר מוויל סמית'
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון