ממדרש (לימוד) למעשה (פעולה): מדריך למורה
שלב א: לימוד משנה

שלב א: לימוד משנה

יששש... סיימתי ללמוד משנה מעניינת מאד מתוך מסכת אבות.

איזה יופי! מה למדת?

למדתי עצות מעניינות וחשובות לדרך ההתנהגות הרצויה בחברה.

עצות שנאמרו לפני 2000 שנה מתאימות גם לימינו? ממש מפתיע! מה למשל?

לפניכם מצגת של משניות מתוך פרקי אבות, רובן מופיעות באתר.

בחרו מתוך המצגת משנה אחת שמעניינת אתכם ועליה תעבדו במשימה.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

סמנו את כותרת המִשְׁנָה.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

כתבו את שמו של החכם הדובר במשנה או את שמות החכמים הדוברים במשנה.

אני זוכרת את המשנה הזאת. אולי אספר לך אותה במילים שלי?

חלקו את המשנה לחלקים. כתבו כל חלק במילים שלכם ותנו שם לכל חלק. לשם כך תוכלו להיעזר ברמזים שבטקסט כגון מילים נרדפות, הפכים ומילים חוזרות. 

שימו לב, כל משנה מכילה מספר שונה של חלקים. ייתכן שלא תצטרכו את כל השורות שבטבלה.

לחצו על העיפרון כדי לראות דוגמה
לחצו על העיפרון כדי לראות דוגמה

חלק ראשון

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות
null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

חלק שני

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות
null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

חלק שלישי

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות
null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

חלק רביעי

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות
null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

עכשיו המשנה מובנת יותר.

והחכם נתן לנו עצות מעניינות...

ומה דעתך על העצות שלו? 

האם אתם מסכימים עם עצותיו של החכם?

בחרו אחת מהתשובות והשלימו אותה.

אם אתם מסכימים עם עצה אחת של החכם ועם עצה אחרת אינכם מסכימים, השלימו את שתי התשובות.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

האם אתם מסכימים עם עצותיו של החכם?

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

האם אתם לא מסכימים עם עצותיו של החכם?

 ואילו ערכים מסתתרים במשנה? 

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

סמנו לפחות שלושה ערכים המסתתרים במשנה, באמצעות תיבת הוראות הנפתחת כאשר לוחצים על אחד הערכים. 

תוכלו להוסיף ערך אחר שאינו מופיע ברשימה.

לחצו על העיפרון כדי לראות דוגמה
לחצו על העיפרון כדי לראות דוגמה

טוב, זיהינו את הערכים במשנה. מה עכשיו?

אולי כדאי שנחשוב ביחד איך הערכים קשורים למשנה? 

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

כיצד כל אחד מהערכים שסימנתם או הוספתם בא לידי ביטוי במשנה?

המשנה מזכירה לי משהו שקרה לי לא מזמן.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

ספרו על מקרה שקרה לכם (בבית הספר, בחוג, בבית וכדומה) או מקרה ששמעתם או קראתם עליו (בטלוויזיה או במרשתת) שקשור לערכים שבהם המשנה עוסקת.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

הסבירו מהו הקשר בין המקרה לערכים.

המשימה מתבססת על בחירת משנה מרכזית אחת. המורים (או התלמידים) יבחרו משנה אחת מפרקי אבות המופיעה באתר "תרבות יהודית ישראלית" או בספר הלימוד שלהם, או משנה אחרת מתוכנית הלימודים.

בשלב זה על התלמידים לענות על כמה שאלות. 

התאמת המשימה ליכולת של התלמידים
✦ תוכלו לבחור בין ההצעות האלה:
1. לבחור עבור כל התלמידים משנה אחת שלא נלמדה במהלך השנה – להציג אותה בכיתה, ללמד אותה באופן לא מעמיק ולוודא הבנה בסיסית.
2. להתאים לתלמידים משניות שונות בהתאם לרמתם. למשל, לתלמידים מתקדמים הציעו משנה שלא נלמדה ולתלמידים מתקשים הציעו לבסס את המשימה על משנה שנלמדה היטב בכיתה. 
3. לאפשר לתלמידים לבחור את המשנה בעצמם, ללא תיווך המורה. 
4. מתלמידים מתקשים אפשר לבקש לענות על שאלות מסוימות בלבד.
✦ אם בחרתם עבור כל התלמידים את אותה המשנה, באפשרותכם לבחור כיצד להעריך חלק זה – באופן אישי או כקבוצה.
אם אפשרתם לתלמידים לבחור את המשנה בעצמם (יחידים, זוגות או קבוצות), בקשו מהם להתחלק לקבוצות או לזוגות שנקבעו מראש ולענות יחד על המשימה כבר בחלק הראשון. אחד התלמידים ייכנס למשימה באמצעות "שם המשתמש" האישי שלו עבור שאר חברי הקבוצה.
המשוב יינתן לאותו תלמיד עבור כל הקבוצה. כדאי להפנות את תשומת ליבם של התלמידים לכך.
התייחסות לתשובות
✦ חלוקת המשניות: ברוב המשניות יש אמירה מורכבת של חכם אחד, שאפשר לחלקה להיגדים נפרדים (למשל: פרק ד, משנה א, "איזהו חכם... איזהו גיבור... וכן הלאה). הערכת התלמידים היא על ההבחנה שלהם בין ההיגדים השונים. לעיתים אפשר לחלק את המשנה באופנים שונים, ולכן יש לבחון אם החלוקה שהציעו התלמידים הגיונית, ולא להיצמד לחלוקה אחת הכרחית.
✦ התלמידים יקבלו משוב מהמורה. אם נבחרה משנה אחת משותפת לכיתה, רצוי מאוד לסכם בקצרה במליאה את הערכים ואת הרעיונות שבמשנה לפני שמקצים לתלמידים את החלק הבא של המשימה.

 

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון